7. 1. 2022 / Glasba / Pod površino

Pregled leta 2021: Glasba

Popularna glasba v drugem letu korone

Lanskoletni glasbeni pregled sem končal z besedami: »Panoga je ogrožena […]. Čas je že zdavnaj za podporo glasbi.« Koronavirus je namreč do te mere posegel v globalno in domačo glasbeno industrijo ter sceno, da je bilo resnično ogroženo preživetje njenega ekosistema.

Kje smo leto kasneje? Ne na dosti boljšem. Res je, da je v letošnjem letu po lanskoletni katastrofi prišlo tudi do nekaj pozitivnih sprememb – določene države, okolja in mesta so se začela zavedati pomena glasbe in kaj vse ta materialno in simbolno prinaša, zato so jo finančno izdatneje podprla v teh kriznih časih, postavila določene jamstvene sheme za festivale, klube in organizatorje prireditev, začela graditi na določenih dolgoročnejših strategijah in premislekih, v javnosti je bilo več govora o avtorskih pravicah in o redistribuciji denarja, ki ga generira vedno večja industrija pretočnih storitev (Spotify, Apple Music, …), a glasba v živo in koncertne turneje, ki so glavni denarni vir tako alternativnih kot komercialnih glasbenikov, še vedno niso bili zares vzpostavljeni.

Večina dogajanja je bilo prestavljenega na leto 2022. Klubi in glasbene institucije so tudi letos bolj kot ne samevali ali pa je bilo njihovo delovanje precej okrnjeno. Določeni festivali in koncerti so bili v okrnjenih izvedbah v letošnjem poletju izpeljani, a to je le obliž na vedno večjo rano. Pri nas v Sloveniji je bila situacija še težja, ker glasbeniki še vedno ne morejo priti do normalne monetizacije predvajanja njihove glasbe na spletu (problem je predvsem YouTube).

Eden izmed zanimivih letošnjih pojavov ob manku živega dogajanja so bili glasbeni dokumentarci. Izstopali so predvsem osemurna dokumentarna serija The Beatles: Get Back režiserja filmov LOTR Petra Jacksona o snemanju zadnjega albuma Beatlov z naslovom Let it Be, dokumentarec o začetkih in vplivnem razvoju legendarnih Velvet Underground skozi perspektivo režiserja Todda Haynesa, film Summer of Soul o znamenitem, a do zdaj v širši javnosti manj znanem Harlem Cultural Festivalu (aka Black Woodstock) iz leta 1969, in dokumentarec The World is a Little Blurry, ki govori o sodobni najstniški pop prvakinji Billie Eillish in o snemanju njenega prvenca.

Čeprav je bilo izdane veliko kakovostne glasbe, so na svetovnih lestvicah (Bilboard ipd.) in na nagradah (Grammy Awards, Brit Awards, …) kraljevali klasični osumljenci, ki jih lahko neštetokrat na dan slišite tudi na domačih komercialnih radijskih postajah. Govorimo o imenih BTS, Drake, Beyonce, The Weeknd, Taylor Swift in Billie Eillish. Z novim albumom se je vrnila Adele, posebej pa je presenetila vrnitev švedske ikonične pop zasedbe Abba, ki je prihod in dokončni razhod oplemenitila z albumom Voyage, medtem ko je med razhodi najbolj odmevala končana zgodba dua Daft Punk.

Na tem mestu bi lahko začel in v nedogled našteval, kdo vse je v preteklem letu izdal album. To bi bilo seveda zamudno in nesmiselno, zato smo vam v nadaljevanju pregleda pripravili naš izbor najboljših albumov preteklega leta in obenem tudi prilepili povezave do pregledov drugih relevantnih domačih in tujih glasbenih medijev.


Izstopajoči albumi v letu 2021 po mnenju Koridorjeve glasbene redakcije*:

Domači albumi:

.travnik – PUBECI NE JOČEJO (emo, trap), Doša – IRU: tok misli (hip hop), EMKEJ – VKBTM (hip hop), Eva Pavli – Sreči (pop), FLO – Left Behind (electronic), Gašper Letonja – Ivy (experimental folk), Hauptman – Finished, Not Perfect (soul, pop), Ichisan – Voda (dance, electronic), Joker Out – Umazane misli (rock), Katalena – Kužne pesmi (folk, rock), Koala Voice – Plata (indie rock), Lelee – Čuka bije pumpa (post-punk, indie rock), Ljubljanski jazz oktet – Rainy Day Blues (jazz), Malidah – Broken Circuits (R&B, downtempo), Nesesari Kakalulu – Pramada (afrobeat), Nina Bulatovix – Zob za zob (post-punk), SBO – TRANS (trap, electronic), freekind. – Not Good Enough (soul, R&B), morvern – Not What I Heard (indie rock), ujma – The Hereafter (folk, eletronic)

Naslovnica albuma TRANS

Tuji albumi:

Adele – 30 (pop soul), Billie Eilish – Happier than ever (alt-pop, contemporary R&B), Black Country, New Road – For the first time (experimental rock), caro – Heartbeats/Heartbreaks (ambient pop, synthpop), Clairo – Sling (contemporary folk), Connan Mockasin & Ade – It’s Just A Wind (hypnagogic pop), Courtney Barnett – Things take Time, Take Time (indie rock), Dean Blunt – HEAVY METAL 2 (art pop, neo-psychedelia), Emma-Jean Thackray – Yellow (jazz fusion), Erika de Casier – Sensational (contemporary R&B), Floating Points, Pharoah Sanders & The London Symphony Orchestra – Promises (third stream, post-minimalism), Gojira – Fortitude (groove metal, progressive metal), James Blake – Friends That Break Your Heart (alternative R&B), Japanese Breakfest – Jubilee (indie pop), Jazmine Sullivan – Heaux Tales (contemporary R&B), Jungle – Loving in Stereo (funk, disco), Kedr Livanskiy – Liminal Soul (ambient pop, electronic), King Gizzard and the Lizard Wizard – Butterfly 3000 (neo-psychedelia), Kings Of Convenience – Peace Or Love (folk pop), Kings of Leon – When You See Yourself (indie rock), Lil Ugly Mane – volcanic bird enemy and the voiced concern (neo-psychedelia, hypnagogic pop), Little Simz – Sometimes I Might Be Introvert (hip hop), London Grammar – Californian Soil (art-pop), Magdalena Bay – Mercurial Bay (synthpop), Mogwai – As The Love Continues (post-rock), Moor Mother – Black Encyclopedia of the Air (experimental hip hop), Nala Sinephro – Space 1.8 (nu-jazz, avant-garde jazz), Nick Cave & Warren Ellis – Carnage (art pop), Parannoul – To See the Next Part of the Dream (shoegaze, emo), Parcels – Day/Night (soft rock), PinkPantheress – to hell with it (contemporary R&B), Sam Fender – Seventeen Going Under (rock), Skee Mask – Pool (IDM, breakbeat, techno), Sons Of Kemet – Black to the Future (afro-jazz), Squid – Bright Green Field (art punk), St. Vincent – Daddy’s Home (art rock), The War On Drugs – I Don’t Live Here Anymore (rock), Twenty One Pilots – Scaled and Icy (indie pop), Viagra Boys – Welfare Jazz (post-punk), Yves Tumor – The Asymptotical World (neo-psychedelia), black midi – Cavalcade (avant-prog), shame – Drunk Tank Pink (post-punk).

Naslovnica albuma Sometimes I Might Be Introvert

* Pri izboru so sodelovali: Eva Vene, Jan Podbevšek, Marko Durdubakov, Mojca Radkovič


Izbori albumov in glasbenih pregledov svetovnih in domačih medijev:

All About Jazz: https://www.allaboutjazz.com/2021-the-year-in-jazz
BBC Culture: https://www.bbc.com/culture/article/20211213-the-10-best-tracks-and-albums-of-2021
Beehype: https://beehy.pe/best-albums-of-2021/
Consequence of Sound: https://consequence.net/2021/12/top-50-albums-2021-list/
Guardian: https://www.theguardian.com/music/2021/nov/30/the-50-best-albums-of-2021
Muzika.HR: https://www.muzika.hr/najbolji-domaci-albumi-2021/
The Needle Drop: https://www.youtube.com/watch?v=LhMqqAK5eAc
NME: https://www.nme.com/big-reads/nme-best-albums-of-the-year-2021-3114833
NPR: https://www.npr.org/2021/12/01/1054318397/the-50-best-albums-of-2021-page-1
Paranoid: https://www.paranoid.si/paranoide/kaj-se-je-dogajalo-na-slovenski-metal-sceni-leta-2021-1–del
Pitchfork: https://pitchfork.com/features/lists-and-guides/best-albums-2021/
The Quietus: https://thequietus.com/articles/30903-the-quietus-top-100-albums-of-2021-norman-records
Radio Študent: https://radiostudent.si/glasba/dj-grafiti/naj-tolpe-bumov-2021
Radio Terminal: https://radioterminal.live/letni-pregled/po-izboru-urednistva-21/
Resident Advisor: https://ra.co/features/3950
The Ringer: https://www.theringer.com/music/2021/12/7/22821198/best-albums-2020-tyler-the-creator-jazmine-sullivan
Rolling Stone: https://www.rollingstone.com/music/music-lists/best-albums-2021-list-1260864/
Val 202: https://val202.rtvslo.si/2021/12/na-sceni-281/
The Wire: https://www.thewire.co.uk/issues/455
24UR: https://www.24ur.com/popin/glasba/glasba-v-letu-2021.html


Glasbena selekcija KRDR priporoča:

Pri Koridorju smo v preteklem letu vzpostavili Spotify in Apple Music glasbeno selekcijo z naslovom KRDR priporoča, kjer vsakih štirinajst dni objavimo seznam najboljših domačih in tujih aktualnih skladb. Naslednji izid prenovljene selekcije lahko pričakujete naslednji petek, 14. 1.

Spotify: https://open.spotify.com/playlist/3ZDG7W8gpuyei8vROYWhsH?si=a50e6d064e7b4662

Apple Music: https://music.apple.com/si/playlist/glasbena-selekcija-krdr-priporo%C4%8Da/pl.u-x3XHApEq4q


Izstopajoči domači dogodki:

Festival MENT, 37. Druga godba, Festival Ljubljana, Jazz Cerkno, Grounded Festival, Festival In Memoriam prof. Peter Hafner #12, Festival Sonica, Svemirko (@Kino Šiška)


Smrti:

Charlie Watts, Chick Corea, Don Everly, DMX, Dusty Hill, James Levine, Mary Wilson, Paddy Maloney, Phil Spector, Richard H. Kirk, Sophie


Klasična glasba v letu 2021

Neža Marija Slosar

Januarja 2021 smo bili še vedno v obdobju kulturnega molka, ki ga je simbolno ponazarjal tradicionalni novoletni koncert dunajskih filharmonikov – prvič (in upajmo, da zadnjič) brez publike –, že šestič pod taktirko Riccarda Mutija. Takrat smo že vedeli, da tudi Zimskega festivala Ljubljana in številnih drugih koncertov, ki so navadno polnili abonmaje, manjše in večje dvorane, ne bo. Smo pa izvedeli o številnih novih imenitnih imenovanjih umetniških direktorjev različnih glasbenih ustanov in šefov dirigentov. Najbolj odmevna novica je verjetno bila, da se Sir Simon Rattle vrača kot šef dirigent v Nemčijo, in sicer v sezoni 2023/24 za dobo petih let, pri čemer bo sprejel naziv zaslužnega dirigenta Londonskega simfoničnega orkestra.  

Ko sproščanju ukrepov še ni kazalo konca, smo leta 2021 prvič po mnogih letih imeli priložnost slišati Mozartov Allegro v D-duru, katerega notni zapis je bil odkrit pred kakšnim letom. Orkester berlinske hiše je napovedal prihod prve šefinje dirigentke – Joane Mallwitz. Prav tako je pariška Narodna opera dobila prvo šefinjo zborov – Ching-Lien Wu. Pariška opera je za glasbenega direktorja imenovala slavnega Gustava Dudamela. Nato je pomlad začela napovedovati prebujanje klasične koncertne dejavnosti v Sloveniji in po svetu, s tem pa tudi živahnejšega poletja s številnimi festivali. Najprej smo junija na mednarodnem tekmovanju za dirigente Malko, ki poteka vsaka tri leta, dobili bodoče zvezde klasične glasbe: Dmitryja Matvienka, Linhan Cui in Chloé Dufresne. Slovenci nismo imeli svojega predstavnika.  

69. Festival Ljubljana je ponovno gostil Valeryja Gergieva z Orkestrom Marijinega gledališča iz Sankt Peterburga, ki je ob Berliozovi Fantastični simfoniji za orkester izvedel simfonični scherzo Bela krajina Slovenca Mariana Kozine. Prisluhnili smo lahko še zvezdam, kot so Plácido Domingo, Martha Argerich, Sonya Yoncheva, Reinhold Friedrich, Anna Netrebko, Jonas Kaufmann, Irena Grafenauer, Daniel Harding in številni drugi, ter si ogledali odmevno predstavo ob predsedovanju Republike Slovenije Svetu Evropske unije – balet Peer Gynt koreografa Edwarda Cluga. Festival se je po številnih komornih in drugih prireditvah zaključil deloma nekonvencionalno z novitetama Vita Žuraja in Julie Purgina ter vsem znano Šeherazado skladatelja Rimskega-Korsakova.  

Aleksander Gadžijev (vir: http://www.alexandergadjiev.com/it/)

11. september je prinesel prvi koncert v živo Metropolitanske opere, kjer je bil izveden Rekviem Giuseppa Verdija. Violončelist Yo-Yo Ma je postal glasbeni lavreat 32. Praemium Imperiale – najvišje mednarodne umetniške nagrade, ki jo vsako leto podeljuje Japonsko umetniško združenje (Japan Art Association). Oktobra 2021 je baletni svet izgubil plesalca Yevgenyja Kulesha, ki je v Bolšoj teatru umrl med predstavo zaradi nesreče na odru med menjavo scene. Po drugi strani je bila jesen za Slovence na področju klasične glasbe tako izjemna, kot so bile olimpijske igre na Japonskem le dva meseca pred tem, saj je Slovenec Aleksander Gadžijev osvojil drugo nagrado in posebno nagrado za najboljšo izvedbo Chopinove sonate na prestižnem klavirskem tekmovanju , tj. 18. mednarodno Chopinovo klavirsko tekmovanje. Grammyja za najboljšo sodobno klasično kompozicijo je prejel Christopher Rouse za Simfonijo št. 5, grammyja za najboljši orkestrski nastop pa posnetek vseh simfonij Ivesa (Filharmonija Los Angeles z Gustavom Dudamelom). Kot reminiscenca na Beethovnovo leto 2020 je odzvanjal koncert »eksperimentalnega« orkestra Aurora, ki je novembra 2021 na pamet izvedel Beethovnovo Sedmo simfonijo. 

Koncertna sezona 2021/22 se je začela obetavno in zaenkrat še ni bila ustavljena, kar nas obdaja z optimizmom, da bomo imeli priložnost slišati celotno paleto, ki nam je ponujena v modrem, oranžnem, srebrnem, zlatem in v vseh ostalih abonmajih. Novoletni koncert na Dunaju je potekal pod budnim očesom občinstva, konec januarja pa se začenja težko pričakovani peti Zimski festival v Ljubljani, ki bo med drugimi gostil izjemno pianistko Mario João Pires in ki se bo zaključil z Mozartovim Rekviemom.  

Leto 2022 napoveduje klasični glasbi dihanje s polnimi pljuči, zanimive menjave vodstev številnih glasbenih institucij in pomembne novosti enakosti spolov na področju udejstvovanja v klasični glasbi, kot je na primer novica, da bodo prvič v zgodovini dekleta in ženske lahko postale članice zbora cambriškega kolidža St John’s College, ki deluje že vse od 17. stoletja. Naj se leta 2022 Cagu pridružijo toni. 


Lektoriral: Grega Pignar