Pregled leta 2022: GLASBA
Po koncu korone
V zadnjih dveh pregledih leta je beseda tekla predvsem o koronavirusu in posledicah, ki jih je prinesel tudi za glasbeno področje. Temu je bilo tako rekoč onemogočeno delovanje, še posebej, kar se tiče izvajanja v živo.
Po dveh letih ekstremnih stanj se je v letošnjem letu glasbeno polje končno začelo normalizirati. Izdanih je bilo ogromno novih albumov tako doma kot v tujini, ponovno pa se je zagnala koncertno-festivalska mašinerija, ki sicer še ni v formi izpred leta 2020, a se počasi vrača v svoje stare tirnice.
Novi mediji oz. medijski formati, ki so dobili konkreten pospešek razvoja in uporabe v času korone, so vedno bolj pomembni. Tako ni prav nič nenavadnega, če te samo en zanimiv trenutek ali ena sama skladba, ki postane viralna na npr. TikToku, izstreli med svetovne zvezde. No, vsaj za krajši čas, dokler na tvoje mesto ne pride drug novinec ali novinka.
V zadnjih letih smo zavoljo spremenjene medijske krajine in tudi napredka tehnologije vedno bolj priča glasbenim stvaritvam, ki zvočnost čedalje bolj organsko prepletajo z drugimi izraznimi sredstvi. Pravo celostno umetnino nam je tako letos z albumom Fossora in pripadajočimi videospoti pripravila Björk, a tudi npr. Rosalía je ustvarila cel kup zanimivih videovsebin in performansov.
Na največjih svetovnih glasbenih nagradah in lestvicah, kot so Grammy Awards, Brit Awards in Billboard, so seveda prevladovala največja svetovna glasbena imena. Letos so izstopali Bad Bunny, Harry Styles, Silk Sonic, Adele in Olivia Rodrigo.
Izstopajoči albumi v letu 2022 po mnenju Koridorjeve glasbene redakcije*
Domači albumi:
Avtomobili – Sijaj, Bakalina Velika: Zviezdna srebruo, Birds of Unknown – Gently Sailing, Damir Avdić – Mainstream Horror, Haiku Garden – Loose Contacts / Tense Present, Etceteral – Rhizome, Ecliptic – Trash Society, Leopold I. – Dobro jütro, Matter – Haos, Moveknowledgement – Lying Cobra, MRFY – USE, Regen – Youth, Rush To Relax – Misli, Sahareya – Improvised Colors, Silence – The Vocabulary of Madness, Širom – Utekočinjeni prestol preprostih, Rush To Relax – Misli, Vazz – Kodeks, TiTiTi – Štafelaj, .travnik – Pubeci ne spijo, 3:rma – a well-paved road.
Tuji albumi:
Alvvays – Blue Rev, Arctic Monkeys – The Car, Beach House – Once Twice Melody, Beyoncé – RENAISSANCE, Big Thief – Dragon New Warm Mountain I Believe In You, Black Country, New Road – Ants From Up There, black midi – Hellfire, FKA Twigs – Caprisongs, Fontaines D.C. – Skinty Fia, Gabriels – Angels & Queens Part I, Kendrick Lamar – Mr. Morale & The Big Steppers, Mitski – Laurel Hell, Moor Mother – Jazz Codes, Nilüfer Yanya – Painless, Rosalía – Motomami, SAULT – Earth, Shygirl – Nymph, SZA – SOS, The Smile – A Light For Attracting Attention, Viagra Boys – Cave World, The Weeknd – Dawn FM.
* Pri izboru so sodelovali: Eva Vene, Jan Podbevšek, Marko Durdubakov, Mojca Radkovič.
Izbori albumov in glasbenih pregledov svetovnih in domačih medijev
–All About Jazz: https://www.allaboutjazz.com/2022-the-year-in-jazz
– BBC Radio 6: https://www.bbc.com/mediacentre/2022/bbc-radio-6-music-album-of-the-year-2022
– Beehype: https://beehy.pe/best-albums-of-2022/
– Consequence of Sound: https://consequence.net/2022/12/top-50-albums-2022-list/
– Guardian: https://www.theguardian.com/music/2022/dec/06/the-50-best-albums-of-2022
– Muzika.HR: https://www.muzika.hr/ovo-su-najbolji-domaci-albumi-2022/
– The Needle Drop: https://www.youtube.com/watch?v=iHrJDmN2oxk
– NME: https://www.nme.com/big-reads/the-50-best-albums-of-2022-3363070
– NPR Music: https://www.npr.org/2022/12/12/1134898067/50-best-albums-2022-page-1
– Pitchfork: https://pitchfork.com/features/lists-and-guides/best-albums-2022/
– The Quietus: https://thequietus.com/articles/32400-the-quietus-top-100-albums-of-2022-norman-records
– Radio Študent: https://radiostudent.si/glasba/odprti-termin-za-glasbo/naj-tolpe-bumov-2022
– Radio Terminal: https://radioterminal.live/letni-pregled/plata-leta-po-izboru-poslusalcev/
– Resident Advisor: https://ra.co/features/4077
– The Ringer: https://www.theringer.com/music/2022/12/6/23494171/best-albums-2022-beyonce-pusha-t-freddie-gibbs-rosalia
– Rolling Stone: https://www.rollingstone.com/music/music-lists/best-albums-2022-list-1234632387/
– Val 202: https://val202.rtvslo.si/podkast/na-sceni/4182673/174924878
– The Wire: https://www.thewire.co.uk/issues/467
– 24UR: https://www.24ur.com/popin/glasba/glasba-v-letu-2022.html
Izstopajoči domači dogodki
DAKHABRAKHA! @Kino Šiška, CARIBOU @Kino Šiška, METRONOMY @Kino Šiška, 22. Orto fest, Hans Zimmer Live, STILL CORNERS @Kino Šiška, MRFY: USE @Kino Šiška, GREGORY PORTER @Cankarjev dom, 27. JAZZ CERKNO, YIN YIN @Kino Šiška, 38. DRUGA GODBA, SONS OF KEMET + MOOR MOTHER, MENT LJUBLJANA 2022, 63. JAZZ FESTIVAL LJUBLJANA, 70. FESTIVAL LJUBLJANA, THUNDERCAT @Kino Šiška, TAMIKREST @Gala Hala, AROOJ AFTAB @Sogodbe, LAIBACH @Križanke, OLAFUR ARNALDS @Cankarjev dom, KINGS OF CONVENIENCE @Kino Šiška, FESTIVAL SONICA, KLEMEN KLEMEN @Križanke, CARPENTER BRUT @Kino Šiška, JOSE GONZALEZ @Kino Šiška, JOSIPA LISAC @Cankarjev dom, BUČ KESIDI @Kino Šiška, ALTIN GÜN + Moveknowledgement @Kino Šiška, Zeleno sonce 141: Tihomir Pop Asanović & Prijatelji, MILKY CHANCE @Kino Šiška.
Smrti
Aki Rahimovski, Christine McVie, Coolio, Gal Costa, Jakob Jež, Jerry Lee Lewis, Jure Robežnik, Marko Brecelj, Massimo Savić, Meat Loaf, Olivia Newton-John, Pharoah Sanders, Takeoff, Taylor Hawkins, Vangelis.
Klasična glasba v letu 2022
Leto 2022 se je počasi osvobajalo spon korone, kar se je do neke mere pokazalo že ob uvodu s tradicionalnim novoletnim koncertom Dunajskih filharmonikov, tokrat pod taktirko Daniela Barenboima. Slovito ime se je slovenskemu občinstvu predstavilo nekaj mesecev kasneje v sklopu 70. Festivala Ljubljana, trenutno pa Barenboim ne nastopa zaradi zdravstvenih razlogov. Čeprav Festival Ljubljana že prejšnja leta ni bil zares prikrajšan, je ob 70. obletnici zasijal s kar 6000 umetniki in spremljevalci. Zgodba z zahodne strani, John Malkovich, Béjart ballet iz Lozane, Edward Clug, Faustovo pogubljenje, že omenjeni Barenboim, Lang Lang, Cristoph Eschenbach, Nina Šenk, Carmen, Andrej Žust, Tajski simfonični orkester, Uroš Lajovic, Chris Rankin, Simfonični orkester iz Pittsburgha, Juan Diego Flórez, Oksana Lyniv, Anna Netrebko, Yusif Eyvazov, Rudolf Buchbinder, Esa-Pekka Salonen, Dunajski filharmoniki …Vse to je odmevalo po Ljubljani dobra dva meseca.
Na svetovnih odrih smo lahko januarja v milanski Skali prvič prisluhnili dirigentki, Kraljevi danski orkester pa bo od sezone 2024/25 kot glasbena direktorica vodila Marie Jacquot, prva ženska na tej poziciji. Podobno se bo zgodilo še v Lexingtonu, Kyotu in Sydneyju. Februarja so v gledališču Magdeburg krstno izvedli opero Grete Minde (79 let po smrti skladatelja Eugena Engla). Maja pa je tajvansko-kitajski orkester prevzel dirigent Yu-an Chang. Molly Carr se je kot violinistka pridružila slavnemu godalnemu kvartetu Juilliard. Nagrado Birgit Nilsson je prvič prejel inštrumentalist, in sicer violončelist Yo-Yo Ma. Japonski filharmonični orkester pa bo v naslednji sezoni v vlogi šefa dirigenta prevzel Wong Kahchun. Bertie Baigent je zmagal na rotterdamskem dirigentskem tekmovanju, Hayoung Choi pa na čelističnem tekmovanju kraljice Elizabete. Junija smo izvedeli, da bo v sezoni 2027/28 za vsaj pet let Kraljevi orkester Concertgebouw prevzel Klaus Mäkelä, Newyorški filharmoniki pa bodo opravili zamenjavo na direktorskih položajih. Julija je kot direktor Simfoničnega orkestra in zbora BBC odstopil Paul Hughes, nasledil ga je finski violinist in dirigent John Storgårds. Škotski BBC orkester pa je s septembrom kot šef dirigent prevzel Ryan Wigglesworth. Konec julija je svojo zadnjo operno vlogo odpel Simon Estes. Septembra pa smo izvedeli, da Seulske filharmonike kot glasbeni direktor z letom 2024 prevzema nizozemski dirigent Jaap van Zweden. Rubena Aharoniana je na prvi violini kvarteta Borodin zamenjal Nikolai Sachenko. Lavreat nagrade Glenna Goulda je postal dirigent Gustavo Dudamel. Septembra 2025 bo glasbeni direktor Kraljeve operne hiše postal češki dirigent Jakub Hrůša.
Vojna je močno zarezala tudi v dogajanje na klasično-glasbenem področju, kjer so dirigenta Valerija Gergieva odstavili s številnih prestižnih funkcij, številni ruski glasbeniki so ostro obsodili napad Rusije na Ukrajino, velikokrat pa so vzniknili tudi pozivi k bojkotu ruskih umetnikov – skladateljev in izvajalcev. V takšnih trenutkih se je vredno vprašati, v kakšnih obdobjih, pod kakšnimi pritiski so ali še vedno umetniki delujejo, kaj zagovarjajo, kakšna življenja živijo in ali so kot državljani nujno (so)krivi za določeno agresijo. Vprašati se moramo tudi, ali je vojaška družina vzgojila Čajkovskega v vojaka, ali si je Šostakovič želel piti čaj s Stalinom, ali Meena Karimi predstavlja talibanski režim in zakaj na Wikipedijinem seznamu iranskih skladateljev ne zasledimo imen Anahita Abbasi, Niloufar Nourbakhsh in Aida Shirazi.
Slovensko dogajanje na klasični sceni so zaznamovali ponovno polni abonmaji, koncertni cikli in festivali. Pri slednjih moramo omeniti Forum nove glasbe z naslovom Sprememba paradigme, ki se je odvil v Ljubljani konec leta. V ospredje so organizatorji (Glasbeno društvo UHO) postavili glasbenike, ki so programe koncertov utemeljili na Kuhnovi »spremembi paradigme«. V ospredju so bili med izvajalci in skladatelji Slovenci in Slovenke, poseben poklon pa je veljal letos preminulima skladateljema Janezu Matičiču in Jakobu Ježu. V letu 2022 so med festivali klasične glasbe na Slovenskem izstopali še: 40. Festival Radovljica, 34. Mednarodni festivali Imago Sloveniae in Poletje v stari Ljubljani, Festival Maribor, Cellofest in Mednarodni festival sodobne glasbe Bienale Koper.
Čeprav je Slovenski oktet slavil 70. obletnico lani, je šele postkoronsko obdobje prineslo jubilejni gala koncert, kjer je oktet prikazal dolgoletno dediščino. V povsem samostojnem abonmaju smo imeli poslušalci čez leto priložnost slišati tankočutne moške glasove v izvedbah renesančnih, klasicističnih, ljudskih, romantičnih, modernih in sodobnih del. Da pa je slovenski narod pevski narod, je z izjemnim zborovodskim dosežkom dokazala Martina Batič, ki bo od avgusta 2023 vodila danski zbor Danish National Vocal Ensemble.
Ob branju pregleda je za letos svoje delo kot dirigent novoletnega koncerta že opravil Avstrijec Franz Welser-Möst. Vemo, da bo na novo leto 2024 pred Dunajske filharmonike stopil Christian Thielemann. Ne vemo pa, kdaj bo ta čast doletela tudi žensko, izvrstnih dirigentk namreč, sodeč po pregledu, ne manjka.