26. 1. 2022 / Podobe / Kritika

Saul Steinberg Milano New York

Kdaj: 15. oktober 2021–13. marec 2022
Kje: Triennale Milano

Ameriški umetnik Saul Steinberg (Râmnicu Sărat, 1914–New York, 1999) je pisatelj, ki piše zgodbe skozi risbe. Zase je dejal: »Sem predvsem pisec, ki ne zna pisati. Govorim šest jezikov, nobenega od teh povsem pravilno. Linija je moj resničen jezik.« Rojen je bil v Romuniji judovskima staršema srednjega sloja. Že od otroštva je bil nadarjen risar, zato se je vpisal na študij arhitekture v domači Romuniji, kamor ga niso sprejeli zaradi njegovega judovskega porekla. Z devetnajstimi leti se je odločil vpisati na študij arhitekture v italijanskem Milanu, kjer je začel pod vplivom profesorja Gia Pontija razvijati svojo naklonjenost modernistični arhitekturi.

Foto: Lara Baler

Steinberg je ljubil Milano. V mestu je živel med letoma 1933 in 1941, ko je poleg študija arhitekture na Politehniki ustvarjal tudi številne satirične vinjete za lokalne časopise, mnoga svoja dela pa je posvetil prav temu mestu. Čeprav je študij zaključil, ni nikoli deloval izključno na področju arhitekture, temveč je vedno simpatiziral z različnimi vejami umetnosti. Pisatelj Aldo Buzzi je za Steinberga izjavil, da bi lahko bil arhitekt prvega ranga, ampak da je prepričan, da to nikoli ne bo, ker ima preveč odpora do monotonije.

V milanskem muzeju oblikovanja Triennale je vse do sredine marca na ogled razstava, ki raziskuje umetnikove povezave z mestom Milano, hkrati pa se poklanja umetnikovi raznoliki genialnosti. Razstavo sta skupaj s Francesco Pellicciari kurirala Italo Lupi in Marco Belpoliti. Obsega okrog 350 del, ki vključujejo risbe s svinčnikom, pastele, akvarele, papirnate maske, skulpture in kolaže – niz tehnik in stilov, ki ponazarjajo Steinbergov večplastni opus.

Umetnik je zase trdil, da ne spada v svet umetnosti, risank ali revij, zato ga umetnostni kritiki težko umestijo v točno določen predal. To je tudi eno najpomembnejših vprašanj v zbirki njegovih del. Na razstavi najdemo najzgodnejše skice iz njegovega študentskega obdobja v Italiji, karikature druge svetovne vojne, ki ga je prisilila, da zapusti Milano, svoj dom, kjer je začel graditi svoj vizualni svet, ter ilustracije New Yorka in številnih potovanj, vsakič dokumentiranih z linijo. Postavitev razstave je kljub svoji obsežni vsebini enostavno in jasno berljiva, saj so dela nanizana kronološko. Ob ogledu me je navdušila prvinskost posameznih del, ki so kljub svoji preprostosti vsebinsko zelo pomenljiva. Pripovednost umetnikovih večdesetmetrskih ilustracij je naravnost izjemna. Z najpreprostejšo tehniko linije nam odstira intimni svet svojih občutij ob selitvah, med vojno ter v času bivanja v New Yorku in Milanu. Za trenutek pomislim, da ta preprostost tehnike in formatov ni naključje, temveč je nekakšna demokratizacija umetnosti, saj na opazovalca deluje zelo osvobajajoče in vabljivo, v stilu DIY oz. ’naredi sam’. Skozi dela se čuti naraščanje umetnikove samozavesti pri izbiri tematik in provokacij ter odstiranju tabujev v tedanji družbi. Izhodišče za razstavo je bil njegov pogled na mesto, pa naj bodo to Benetke, Milano, London ali New York. Med eksponati izstopa delo, ki ga je ustvaril posebej za Milano – deset metrov dolge ilustracije, ki so bile fotografsko povečane in prenesene na ukrivljeno steno kot del umetniške instalacije, ki so jo arhitekti BBPR ustvarili za deseti Triennale leta 1954. Vabilo arhitektov k sodelovanju je bilo tudi povod, da se je Steinberg takrat vrnil v povojno Italijo. Njegova sicer najbolj znana ilustracija je View of the World from 9th Avenue, ki jo je leta 1976 ustvaril za naslovnico znamenitega časopisa The New Yorker.

Razstava v milanskem Trienalu nam ponuja obsežen in z izjemno natančnostjo popisan izbor del arhitekta, ilustratorja, karikaturista in pisatelja, predvsem pa za svoje čase zelo svobodnega umetnika. Njegovi prizori aktualnih dogodkov, provokacij, iluzionističnih pokrajin in sanjavih risb interierjev osvobajajo in predvsem dokazujejo avtorjevo izjemno sposobnost pripovedovanja skozi risbo. Je zelo razslojen in zapleten umetnik, a v svoji kompleksnosti uporablja najbolj preprost jezik množice: risbo. S to obsežno razstavo umetnikovih del se zdi, da se je Steinberg vrnil domov, v svoj ljubljeni Milano.


Lektorirala: Ivana Rosa

Foto: Lara Baler
20211210_190144
20211210_192032
20211210_192533