5. 3. 2024 / Podobe / Recenzija

Pa jagrčku fig’ce moli

Naslov razstave: Müslivec
Razstavljajoča umetnica: Viktorie Macánová
Datum: 09.02.–16.03.2024
Kraj: Galerie Teleport
Kuratorstvo: Štěpánka Stein in Tomáš Jiráček

V začetku februarja so v praški galeriji Teleport odprli samostojno fotografsko razstavo Viktorie Macánove z naslovom Müslivec. Odkar je galerija lani spomladi premierno odprla svoja vrata, se je v njej zvrstilo pet razstav mladih čeških umetnikov, ki delujejo na področju sodobne dokumentarne in eksperimentalne fotografije. Galerijo, ki se nahaja v centru Prage, vodita kustosinja, fotografinja in pedagoginja Štěpánka Stein in mlad fotograf Tomáš Jiráček. Prostor je razdeljen na manjšo galerijo in na dobro založeno knjigarno, katere ponudba temelji na domačih foto knjigah, monografijah čeških fotografov in teoriji s področja fotografije. Aktualna šesta razstava zapored sledi sosledju poprejšnjih razstav, ki z na prvi pogled neobremenjeno in spontano fotografijo naslavljajo kompleksnejše problematike ali pojave v sodobni češki družbi.

Viktorie Macánová: Müslivec, Foto: Galerie Teleport
Viktorie Macánová: Müslivec, Foto: Galerie Teleport

Mlada fotografinja Viktorie Macánová študira na Akademiji za umetnost, arhitekturo in oblikovanje – UMPRUM, kjer deluje v okviru fotografskega studija, smer grafika. Njena fotografska praksa je usmerjena v portretiranje različnih oseb, ki s svojimi dejavnostmi, opravami in držami odražajo pritajen absurd in vizualno nekonvencionalnost. V galeriji Teleport se predstavlja s serijo fotografij, ki na ravno prav kritičen način in z zadostno mero zvitega humorja portretirajo lokalne lovce in njihovo prirejanje odmevnih lovskih (plesnih) zabav. Na fotografijah so denimo upodobljeni utrinki veseljačenja, plesa, popivanja, bahanja s trofejami, uplenjene divjadi, obilne pojedine in lovske oprave. Pridružujejo se jim dejanska mala trofeja srnjaka razprte čeljusti s posušeno krenovko (imenovana Striptyzky, ovita v folijo, na kateri je stilizirana ženska podoba, poleg katere se nahaja napis »sleči me«), avtoričin avtoportret in portret neznane ženske, oblečene v zajčico. Vsebinsko se razstava navezuje na močno zakoreninjeno lokalno tradicijo lovstva in z njim povezane družabne dogodke. Z načinom kadriranja, uporabo bliskavice, občutnim pretiravanjem in osredotočanjem na posamezne detajle, umetnica vzpostavlja rahlo cinično, kritično, mestoma norčavo vzdušje, ki lovski razvrat v obliki plesnih prireditev in pijančevanja označuje kot rahlo mizogin, dotrajan, izneverjen in odvečen običaj.

Viktorie Macánová: Müslivec, Foto: Galerie Teleport
Viktorie Macánová: Müslivec, Foto: Galerie Teleport
Viktorie Macánová: Müslivec, Foto: Galerie Teleport
Viktorie Macánová: Müslivec, Foto: Galerie Teleport

S prisotnostjo mlade, pomanjkljivo oblečene, v urbano okolje umeščene človeške zajčice in vključevanjem svojega lastnega obličja, ki spominja na trofejno okitanega prestrašenega Bambija, umetnica na mestoma pretiran, drugod zgolj subtilen in šaljiv način komentira nacionalno tradicijo (praviloma) moškega poklica, ki pod pretvezo varovanja nadzira in dominira naravo in živali. Namiguje na kontrast med starimi navadami upravljanja z okoljem, skupinskih pogonov, živalske morije in s testosteronom prežetega veseljačenja na eni strani ter samokritične, ekološko usmerjene, emancipirane, feministične, veganske mladine na drugi. Slednja je vseeno upodobljena v obliki plena, na katerega se, tako kot na mlada lepa dekleta, pogleduje z lačnimi, predatorskimi očmi. V skladu s trenutno popularno trash estetiko dokumentiranja zabav, ki so v soju fleša prežete s posnetki preobloženih miz (denimo Urša Rahne, Iza Štrumbelj Oblak, Rene Ketiš, Mario Zupanov in Tadej Vaukman), približanih razposajenih obrazov, simpatičnih poziranj, vprašljivih modnih odločitev, alkohola in nenavadnih, a presunljivih tihožitij, serija spominja na običajno sodobno fešto, ujeto v nesramežljiv objektiv. Na par fotografijah je upodobljen tudi srečelov, ki je bil v performativni obliki izveden tudi na sami otvoritvi razstave; dobitniki so, kot se spodobi, dobili različno obsežne količine čebule in češkega piva.

Viktorie Macánová: Müslivec, Foto: Galerie Teleport
Viktorie Macánová: Müslivec, Foto: Galerie Teleport
Viktorie Macánová: Müslivec, Foto: Galerie Teleport
Viktorie Macánová: Müslivec, Foto: Galerie Teleport

Interpretacijo celotne razstave kot kritične narekuje njen naslov. Müslivec je po eni strani norčava skovanka besede müsli (hrustljavi kosmiči) in besede myslivec, ki se v grobem prevaja kot lovec. Obstaja celo češko podjetje, ki proizvaja kosmiče z istim imenom. Po drugi strani je raba besede müslivec na spletu izrazito bolj negativna in pogosto označuje slaboumne posameznike, ki uživajo v pobijanju živali. Originalna sodobna beseda myslivec je sama po sebi nekoliko kontroverzna, saj (iz nejasnih etimoloških razlogov) izhaja iz glagola misliti; označuje vestno osebo, ki poklicno skrbi za ekosistem in živali. Lovca v obliki take besede poznata zgolj poljščina in češčina (jezik ima dve besedi za lovca; myslivec in lovec), termin pa za prevajanje ostaja izjemno težko prevedljiv. Naslov razstave lahko zato beremo kot cinično naslavljanje ambivalence, ki se navezuje na stoično varovanje narave s spoštovanjem do živali in hkratno pobijanje, sedacijo in perverzno dominacijo nad šibkejšimi. V tem pogledu je razstava samozadostna v svojem dvoumnem kontrastu, humornosti in ravno pravšnji direktnosti, ki meji bodisi na ostro satirično kritiko ali bolj sproščeno prezirljivo norčavost.

Viktorie Macánová: Müslivec, Foto: Maša Žekš
Viktorie Macánová: Müslivec, Foto: Maša Žekš

Uredil_a: Jernej Čuček Gerbec
Lektoriral_a: Tina Geč

                    
Foto: Galerie Teleport