18. 11. 2021 / Kritika / Podobe

Iris Pokovec: Angels & Discounts

Kdaj: 3. 11. - 26. 11. 2021
Kje: Galerija Aksioma

Potrošništvo in popularna kultura sta srž ustvarjalne poti Iris Pokovec. Izbranih tematik se loteva tudi v razstavi z naslovom Angels & Discounts, ki poteka v Galeriji Aksioma. Razstava je oda sodobni potrošniški kulturi in idealom, ki so z njo povezani. 

Umetniška produkcija Iris Pokovec nastaja v okviru iniciative U30+. Njeno ustvarjanje temelji na kombinaciji klasičnega slikarstva in grafičnih medijev. Pogosto se poslužuje uporabe aktualne potrošniške plastike in sloganov, značilnih za marketinške kampanje. Gre za nekakšno odo potrošništvu, ki se obenem cinično opredeljuje do populizma in idealiziranja popularne kulture. 

Gledalec ob obisku razstave vstopi v barvit galerijski prostor. Na stenah so izobešeni raznobarvni plakati z različnimi napisi, dopolnjuje pa jih nakupovalni voziček zlate barve, ki je umeščen v sredino prostora. Estetsko se razstava naslanja na pristope, ki izhajajo iz oblikovanja plakatov in logotipov, ki jih ustvarja marketing, v upanju, da nam bo tako približal izbrane produkte. Umetniška dela so nekakšna kombinacija spodbudnih oglaševalskih sloganov in ciničnih šal, usmerjenih proti potrošništvu. 

Pokovec je pri ustvarjanju razstave izbrala slogane, ki jih povezujemo z idejo ameriških sanj. Uporabljeni napisi nagovarjajo posameznika k trdemu delu, ki bo pripomoglo k doseganju njegovih ciljev. V njih se zrcali želja kapitalistične družbe po večjem napredku in porabi. Slogani, ki jih je umetnica izbrala, so jo nagovorili kot potrošnico, obenem pa jih je prepoznala kot splošno poznane. Izobešene plakate spremlja nakupovalni voziček kot primer orodja potrošnika. Za umetnico predmet predstavlja nekakšen čaroben objekt. Ob obisku trgovine kupec vanj polaga predmete, ki v sebi nosijo obljube o sreči. V vozičku se torej kopičijo izdelki, ki nam pomagajo pri doseganju idealov in ustvarjanju novega, želenega jaza. Gre za nekakšno kopičenje prinašalcev sreče, ki jih nato položimo na tekoči trak, ki predstavlja zadnji korak pri doseganju sreče. Kljub temu, da izdelke sedaj posedujemo, se radost razblini, posameznik pa občuti kesanje. Voziček je torej simbol potrošništva in z njim povezanih občutij. Ogled razstave se naslanja na akt nakupovanja tudi skozi zvočno dimenzijo. V galerijskem prostoru ogled plakatov spremlja vaporvawe glasba, ki jo občasno prekinejo trgovinska obvestila. 

Primarna naloga razstave je, da gledalca spomni na reklame in z njimi povezane ideale, s katerimi se vsakodnevno srečuje. Uporaba sloganov v galerijskem prostoru posamezniku omogoča vzpostavitev drugačnega pogleda nanje – zavzema lahko kritičen ali pozitiven odnos do potrošniške družbe. Prava vrednost umetniškega projekta je postavitev potrošniških objektov v kontekst, ki obiskovalcu omogočajo odmik in premislek o družbi in kulturnih normah. Angels & Discounts je pripoved o ljubezensko-sovražnem odnosu do sodobne potrošniške družbe. Avtorica občuduje njeno možnost nagovarjanja množice, obenem pa opozarja na ujetost in odvisnost od potrošniških teženj, ki jih občuti posameznik. 

Foto: Domen Pal / Aksioma

Lektoriral: Grega Pignar

Foto: Domen Pal / Aksioma