Delo ali umetnost
V Galeriji Vžigalica je v septembru in oktobru na ogled pester in raznolik izbor del japonskih umetnikov, ki so postavljena z informacijami o njihovih rednih službah znotraj natempirane, nadvse urejene in marljive družbe. Odprtje razstave je bilo v sklopu Festivala sodobnih idej INDIGO v sodelovanju s projektom japonsko-slovenskega prijateljstva, platforme JAPOM. Prikupna razstava se vrti okoli plavajočega rdečega penisa, absurdno majhne osaške galerije in umetniških del iz dnevnega časopisja, ki se skladajo z letošnjo temo INDIGO festivala ”Resnica ali laž”.
Na razstavi, v grobem razdeljeni na dva dela, sodeluje lepo število umetnic in umetnikov. V Osaki – drugi največji državni metropoli – število ustvarjalnih posameznikov podnevi vestno opravlja svoj poklic, zunaj natrpanega in nemalokrat podaljšanega delovnika pa jih pot zanese v alternativna podzemlja, kjer imajo možnost svobodno deliti svojo drugo strast: umetniško ustvarjanje. Kurator Jani Pirnat je med svojim prebivanjem na Japonskem izbrskal v ta namen ustanovljen klub oziroma galerijo, imenovano Shimbun Onna – 新聞 女, v prevodu Časopisna ženska. Znotraj kluba je skozi leta nastala umetniška scena, kjer se umetniki medsebojno podpirajo, saj podpore javnosti nimajo ali pa je ta preskromna in preveč omejujoča. Klub je zatočišče za neformalno druženje ustvarjalcev, ponuja pa tudi pester kulturno-umetniški program.
”Prostor je živahna mednarodna odskočnica umetniškega kolektiva in večerno zatočišče barvite klientele vseh socialnih slojev, poslovnežev vseh vrst in alternativnih osebnih identitet.”
Ta, le petnajst kvadratov velik prostor, je v pritličju poslovne stavbe. Stisnjen je v svojo cikcakasto obliko, ki jo obdaja težak beton, brez oken. Identičen prostor so poustvarili in osaško galerijo umestili znotraj ljubljanske. V njej so tudi majhen bar, stisnjena kuhinja in sanitarije.
V rekonstruiranem prostoru so razstavljena dela dvanajstih izbranih umetnikov, ki so se na Japonskem prijavili na razpis za sodelovanje v projektu. Prispevali so svoja dela manjših formatov – risbe, grafike in digitalni tisk z naslovi, kot so Novo, a nostalgično, Japonska mitologija, A la mode Japonaise, Momo in Viteška zvezda … Izbrani umetniki imajo najrazličnejše sloge, tehnike in sporočila. Poleg del je v prostoru tudi nekaj pohištva, rastlinja in glasbene opreme. Največ pozornosti zagotovo pritegne majhen pomožni prostor, v katerem je ob odprtju razstave Iida Aya izvedla plesni performans. Posledice polivanja rdečega pigmenta, intenzivnega gibanja in iskanja izraza v prostoru je mogoče čez resaste zavese opazovati tik ob vhodu v Shimbun Onna. Plesalka Iida Aya skozi svoje ustvarjanje raziskuje mejo med plesom kot športom in gibom kot izjemnim umetniškim izrazom. V domačem kraju se preživlja z vodenjem lokalnega športnega kluba, ki pa še vedno temelji na strogih pravilih in natančnem upravljanju znotraj skupnosti.
Zunaj galerije v galeriji se predstavlja še pet posameznih umetnikov, ki jih je v svoj objektiv ujel Nishia Toshi. Poleg videa, na katerem je prikazan performans skupine Tentsuku na reki Kamogawa v Kjotu, v oči najbolje stopijo papirnate instalacije. Te sta ustvarila Takada Yuhei in Nishizawa Miyuki. Slednja je ustanoviteljica prej omenjene galerije, poimenovala pa jo je po svojem umetniškem imenu. Izkušeni performerki, modni oblikovalki in predavateljici psevdonim Časopisna ženska vsekakor pristoji, saj se velika večina njenih stvaritev in nastopov vrti okoli časopisnega papirja. Domiselna časopisna obleka, ki nas ob prihodu v razstavni prostor pozdravi prva, je bila v okviru delavnic festivala INDIGO izdelana skupaj s prostovoljci in preostalimi obiskovalci. Enako velja za impozantno opravo, v kateri je zadnji dan festivala v Križevniški cerkvi izvedla poznan performans z naslovom Boljše novice. Delo je nekakšno nadaljevanje performansa Dobre novice, ki je bil na festivalu Mesto žensk leta 2015. Umetnica je pod svoje ogromno papirnato krilo skrila svoj celoten kolektiv in preostale prisostvujoče obiskovalce. Prav tako se časopisnega medija oklepa Takada Yuhei, ki je poleg s seboj pripeljanih kolažev in platen izvedel delavnico izdelovanja zmaja. Ta nesporno kraljuje galerijskemu prostoru in v svoji mogočnosti in hkrati lahkotnosti spominja na deželo perfekcionizma, v kateri sta origami in razbohotena zmajska ikonografija še vedno cenjena in spoštovana.
Številne delavnice in performansi sovpadajo s ciljem Časopisne ženske, ki si skozi svoje delovanje v osaški galeriji vztrajno prizadeva za sodelovanje različnih ustvarjalnih posameznikov pri njenih delih in vključevanje le-teh v aktivnejšo umetniško sceno, tako na Japonskem kot tudi drugod po svetu. Nishizawa Miyuki umetnikom pomaga do svojega izraza, aktivnejšega ustvarjanja in rednejšega udejstvovanja na dogodkih in razstavah. Obisk skopirane galerije Shimbun Onna nam potegne glavo iz oblakov in nas sooči s pomisleki tamkajšnjih umetnikov, delujočih v deželi visokih pričakovanj, obširne konkurence, v kateri so standardi visoko začrtani in prioritete niso vprašljive. Umetniška izmenjava z Galerijo Vžigalica je tako več kot dobrodošla, raziskovanje tujih umetniških platform pa vznemirljivo in poučno.
Avtorji: Nishizawa Miyuki, Takada Yuhei, Iida Aya, Karitani Kei, Nakadoi Poppy, Sasayama Naoki in Nishida Toshi.
Imena sodelujočih umetnikov znotraj Shimbun Onna: Soke Nobuhiro, Miyamoto Mitsunobu, Sento Kenji, Manjushage Hana, Tamaki Tetsuya, Takashina Asami, Tama Yuki, Terano Guren Keiji, Mori Taiji, Matsumoto Isshin, Twewan Yumi in Shonyan.
Vodstvo kuratorja razstave Janija Pirnata je 3. 10. ob 18.00.