30. 11. 2019 / Oder / Recenzija
Eva Kryštufek je študentka primerjalne književnosti, ki se zanima predvsem za opero, balet in literaturo. Nekdo jo je nekoč nekje označil, da je stroga gospa, sama pa se s to trditvijo ne strinja, saj je za naziv gospa še premlada.

Veliki Gatsby

Premiera: 7. november 2019, SNG Opera in balet Ljubljana
Glasba: Philip Glass, Leonard Bernstein, George Gershwin, Louis Prima, Samuel Barber, Glenn Miller, George Whitefield Chadwick
Odrska priredba in koreografija: Leo Mujić
Scenograf: Stefano Katunar
Kostumografinja: Manuela Paladin Šabanović
Oblikovalec svetlobe: Aleksandar Čavlek
Dramaturg: Bálint Rauscher
Asistentka scenografa: Nastja Miheljak
Asistenti predstave: Mojca Kolar Simič, Viktor Isajčev, Regina Križaj
Dramaturško svetovanje: Tatjana Ažman
Glasbeni aranžma: Svebor Zgurić
Nastopajoči: István Simon, Petar Đorčevski, Tjaša Kmetec, Rita Pollachi, Lukas Bareman, Lukas Zuschlag, Yaman Kelemet, Hugo Mbeng, Nina Noč, Ana Klašnja, Filip Vijušić, Tasja Šarler, Urša Vidmar, Romana Kmetič, Monica Maja Dedović, Olga Kori, Yuki Seki, Georgeta Capraroiu, Barbara Marić, Ivan Greguš, Gregor Guštin, Uroš Škaper, Filippo Jorio, Goran Tatar, Tomaž Horvat, Gaj Rudolf, Emilie Tassinari, Mariša Nač, Enisa Hodžič, Iulian Ermalai, Mateja Železnik, Gregor Turk, Luka Bojanc, Natan Đorčevski, Lina Arnold, Sebastian Held, Boni.
Foto: SNG Opera in balet Ljubljana / Darja Štravs Tisu
Foto: SNG Opera in balet Ljubljana / Darja Štravs Tisu

Avtorski projekt Veliki Gatsby, pod katerega se je podpisal koreograf Leo Mujić, je na oder ljubljanske Opere in baleta, prinesel svežino, ki smo si jo gledalci že dolgo želeli. V prejšnjih sezonah smo bili vajeni vsebinsko zahtevnih in temačnih avtorskih projektov, zaradi česar smo si še toliko bolj želeli na odru videti noviteto, v kateri bi do izraza prišel ves potencial in dovršenost baletnega ansambla. V tem smislu projekt Veliki Gatsby predstavlja dobrodošlo osvežitev, saj na odru uspešno pričara glamur, razuzdanost in vedrino dvajsetih let prejšnjega stoletja.

Sama izbira zgodbe Velikega Gatsbya je pred premiero zbujala kar nekaj pomislekov glede same postavitve, saj pri njej ne gre za že ustaljeno baletno predstavo s svojo glasbo. Strahovi, da bo glasba sedmih različnih skladateljev zgodbo razdrobila in ne bo tekla tekoče, so se uspešno razblinili, saj je sam izbor skladb deloval dovolj povezano in v kontekstu samega dogajanja. Umestitev tako klasičnih skladb (Philip Glass, George Gershwin), kot tudi popularnih, jazzovskih (Glen Miller), je poskrbel, da sta se v predstavi ves čas prepletala klasični balet in moderni balet, s čimer je Mujić uspel ujeti ravnotežje, ki navduši tako ljubitelje klasičnega, kot ljubitelje modernega baleta. Koreografija, ki sicer sama po sebi ni bila zelo zahtevna, je od plesalcev zahtevala veliko prilagodljivosti, vsestranskosti in poznavanja drugih plesnih žanrov in tehnik.  Tudi sicer je bila sama koreografija zasnovana zelo nazorno in enostavno za spremljanje celotne zgodbe.

Foto: SNG Opera in balet Ljubljana / Darja Štravs Tisu
Foto: SNG Opera in balet Ljubljana / Darja Štravs Tisu

Vrhunec predstave so bili zagotovo skupinski prizori Gatsbyevih legendarnih zabav. Sama energičnost plesalcev, ki so v sam balet ves čas vključevali korake swinga in čarlstona se je preselila tudi na občinstvo, ki je ob plesu več kot očitno uživalo. Skupinske točke so vključevale tudi akrobacije Gregorja Turka in Luke Bojanca, nekateri plesalci pa so si v njih lahko dali duška s svojimi zaščitnimi znaki. Tako smo lahko denimo uživali v več kot odličnih skokih Huga Mbenga in plesu v vrtoglavo visokih petkah Filippa Joria. In prav ti deli so prispevali k prikazovanju razkošnosti Gatsbyevih zabav.

Anglizem »Roaring 20’« se je v predstavi uspešno potrdil, saj smo bili priča avtentičnemu prikazu tega obdobja, pri čemer smo na odru videli vse zaščitne znake dvajsetih: flapperke, tihotapce alkohola, čarlston, v predstavo pa so vključili celo znamenito samo oklicano operno divo Florence Foster Jenkins. In prav zaradi prikaza avtentičnosti dvajsetih let in dovršenosti same odrske postavitve težko izpostavim posamezne izvajalce, saj so vsi svoje delo opravili natančno in tehnično brez večjih težav, pri čemer so ohranili razigranost in veder utrip obdobja, ki so ga predstavljali.

Foto: SNG Opera in balet Ljubljana / Darja Štravs Tisu
Foto: SNG Opera in balet Ljubljana / Darja Štravs Tisu

Dovršenost predstave se je kazala tudi v sami sceni in kostumih, ki sta zvesto sledila v dvajsetih priljubljenemu stilu art decoja in takratni sproščeni flapperski modi, kar je dodalo vrednost sami avtentičnosti prikaza omenjenega obdobja. Glede na to, da skupinske točke na odru zahtevajo ogromno prostora, se je Stefano Katunar izkazal s svojo izvirnostjo pri sami scenografiji, saj je nujnejše rekvizite na sicer prazen oder spuščal in dvigoval s stropa, menjave dogajalnih prostorov pa je rešil s premičnim, dvoetažnim odrom, s katerim je uspešno rešil zagato povezano s prikazom ilegalnih pivnic. Žal na račun prostorske organizacije, v sami predstavi ni bil prisoten orkester, ki so ga ustvarjalci predstave morali žrtvovati, zavoljo povečanega odra. Ta odločitev se je izkazala kot pravilna, saj posneta glasba ni motila samega spremljanja predstave, pridobljeni prostor pa so plesalci izkoristili več kot odlično tako pri skupinskih, kot tudi solističnih točkah.

Foto: SNG Opera in balet Ljubljana / Darja Štravs Tisu
Foto: SNG Opera in balet Ljubljana / Darja Štravs Tisu

S svojo dovršenostjo in izvirnostjo se je sama izbira zgodbe Velikega Gatsbya kot baletne uprizoritve izkazala kot izjemen plesni spektakel, ki je v slovenski baletni prostor vnesel dobrodošlo svežino. Kljub zvestemu sledenju dogajalnemu času in kraju, Fitzgeraldove zgodbe, so ustvarjalci z zlivanjem različnih glasbenih in plesnih žanrov, izvirno scenografijo ter koreografijo, uspeli ujeti ravnotežje, ki je premostilo prepad med ljubitelji klasičnega in modernega baleta. Upamo lahko, da si bodo v ljubljanskem baletu Gatsbya vzeli kot vzor tudi pri prihodnjih avtorskih projektih in da se nam tudi v prihodnosti obeta še več izvirnih in odličnih avtorskih predstav.

                                        
Foto: SNG Opera in balet Ljubljana / Darja Štravs Tisu