11. 1. 2021 / Oder / Reportaža
Mojca Podlesek (1995) je diplomirana dramaturginja, ki med iskanjem svoje življenjske namembnosti nadaljuje študij na Akademiji za gledališče, radio film in televizijo. Kot urednica odrske redakcije na spletni platformi Koridor – križišča umetnosti in sodelavka kulturne redakcije Radia Študent brusi svoje kritiško pisalo. Tudi prosti čas zvečer najraje preživlja v gledališču ali pa doma v glasnem prebiranju dram. Svojo zbeganost poskuša pretovoriti v literarne zapiske, drame, poezijo ali neke druge oblike literature, ki bi ustrezala hipnemu svetu. Trenutno ji je najbolj ljuba oblika instagram objav, kratkih zgodb in vsega kar je povezano s pravljicami.

Pregled leta 2020: Oder

Tudi tokrat smo se potrudili in prelistali vsako poglavje, ki ga je napisalo preteklo leto 2020. Hkrati pa si priznajmo, da lansko leto ni bilo kaj prida pisec.

Predstava 2020

Produkcija je upadla in se preselila sem, na naš ljubi medij internet, kjer so se nam množično pridružili ustvarjalci, gledališča, performerji in ostali odrski ustvarjalci. Preko spleta smo se poklonili tudi gledališkim mojstrom, od katerih smo se v preteklem letu poslovili; Petra Musevskega, Janeza Bermeža, Jožeta Mraza, Jožeta Hrovata, Igorja Žužka, Judite Hahn Kreft, Nike Juvan – Kalan, Toneta Mlakarja, Ivana Marinčka, Lojzke Žerdin in gledališkega virtuoza Dušana Jovanovića. Odrska redakcija Koridorja je dogajanje bolj kot iz gledaliških dvoran spremljala preko spletnih povezav. Gledališke sedeže je zamenjal domači kavč, naš najhujši strah pa ni bila več dolgočasna predstava, temveč slaba internetna povezava.

Prvo poglavje leta 2020 se je začelo obetavno, celo optimistično. Lahko bi rekli, da smo bili res nedolžno nevedni. Bili smo na vrhuncu odrske sezone 2019/2020, ko nas je čakalo še toliko dobrega, toliko premier je bilo še pred nami! Nato pa se je veselemu pričakovanju, v katerem pričakujemo vsako novo premiero, pridružil pritisk. Bomo lahko sploh hodili še na predstave? Zaradi varnostne razdalje se je znižalo število obiskovalcev. Saj ne bo zmanjkalo kart, kajne? Bo dovolj prostora za vse? Ali predstava sploh bo? Saj mi bo uspelo ujeti ponovite, ko se ta norija konča. Upajoč, da je situacija začasna, smo teden za tednom čakali, da bomo kmalu spet lahko uzrli magijo, ki se dogaja na odrskih deskah. Priznajmo si, v začetku leta smo zagotovo vsi še optimistično rezervirali karte in upali, da bomo ujeli vse predstave, vštete v abonmaje. Nekateri dogodki so se prestavljali iz tedna v teden, festivali, kot sta Borštnikovo srečanje in Teden slovenske drame, so odpadali in le nekateri projekti (npr. festival Spider) so po srečnem naključju v tednih brez omejitev uspeli izvesti program, kakšno premiero ali mogoče tudi ponovitev. V poletnih mesecih, ki so za oder že tako bolj sušni meseci, smo si že lahko oddahnili in upali na okrevanje. In vendar smo se mogli v zadnji tretjini leta sprijazniti, da še nekaj časa ne bomo odložili plaščev v garderobah, iskali številke svojega sedeža, se poglobili v temo pred začetkom predstav in se prepustili ideji izvajalcev. Vsaka dobra zgodba pa potrebuje dober konec, kajne? Upali smo, da se bo to zgodilo že v preteklem letu. Vendar na srečen konec še čakamo in verjamem, da ga bomo kaj kmalu tudi dokončali.

Borštnikov prstan je leta 2020 prejel Peter Boštjančič.

Mnoge nagrade se letos niso podelile. Prestavljanju tekmovanj v leto 2021 so namreč botrovale odpovedi festivalov. Navkljub temu smo za vas še vedno pripravili seznam nagrad, ki ga najdete na koncu prispevka. Lahko le predvidevamo, kaj pomeni za ustvarjalce, če ministrstvo ne bo prilagodilo zahtev za natečaje in razpise. Trenutna situacija kulturne politike v Sloveniji, ki jo odlično oriše Pregled leta 2020: Kulturna politika, je že sedaj nevzdržna. Ustvarjajo in poslabšujejo jo absurdni ukrepi, zanikanje poslabševanja situacije, zanemarjanje kulturnih delavcev, destabiliziranje obstoječih sistemov in namerno uničevanje kulture per se. Krivda leži na plečih odgovornih v politiki. Čeprav so se črni oblaki zgrnili tako nad polje gledališke umetnosti kot celotne kulture v Sloveniji, se v tem prispevku osredotočimo na svetle trenutke – ustvarjalce, ki navkljub težkim razmeram pripravljajo navdušujoče projekte. Na tem mestu se rajši ozrimo naokoli in poiščemo dobro v vsej tej zmedi, ki ji pravimo leto 2020.

Za besedilo Naše skladišče je dramatičarka Tjaša Mislej v letu 2020 prejela Grumovo nagrado. 1. oktobra smo si v PGK-ju premierno ogledali tudi odrsko uprizoritev.

Mnogi so v času dolgočasja in ždenja na domačih kavčih začeli bolj ceniti ponudnike kulturnih storitev.

Ustvarjalci so bili primorani spremeniti svoj odnos do interneta kot medija in eksperimentirati, kar je prineslo do nekaj zelo posrečenih rezultatov, kot so Dramina knjižnica za ranljive skupine, Tretji oder, Spletni pogovori, Vzkrik, Pogovori iz zakulisja, Praznične miniaturke iz Ljubljanske opere, projekt Gledališča Ane Monro Direkt z ul’ce na dom, TSD-jevi Monologi s kavča in drugi.

Odprli so se arhivi gledališč in na spletu. Ob ogledu posnetkov smo lahko podoživljali čudovite predstave iz preteklih sezon.

V času redkih mehurčkov svobode, ko smo se lahko odpravili v svetišča domišljije, se je vsak kašelj zazdel kot apokaliptični znanilec. Vendar je bilo to tudi redko obdobje, ko smo se lahko potopili v predstavo, ne da bi nas zmotil en sam kašelj.

Vse to bi nas lahko privedlo do nekoliko klišejskega zaključka, da smo šele sedaj začeli ceniti povezanost in telesni stik bolj kot kadarkoli prej. Čeprav smo daleč drug od drugega, ostajamo skupaj, zahvaljujoč vsem ustvarjalcev, prenosom v živo in arhivskim posnetkom. Naj pregled leta 2020 zaključim z motom lanskoletnega festivala Front@:

»Zaščitite sebe in druge, predvsem pa ne pozabite na umetnost. Ta nam omogoča, da se soočamo z norostjo, pa ne znorimo. Umetnost je cepivo, ki ohranja človečnost.«

Umetniški vodja festivala Front@ Matjaž Farič

NAGRADE

  • Nagrada Prešernovega sklada: Tomi Janežič
  • Borštnikov prstan: Peter Boštjančič
  • Žlahtna komedija: Pravi heroji (Rok Vilčnik – rokgre) (Dnevi komedije)
  • Grumova nagrada: Tjaša Mislej za besedilo Naše skladišče (TSD)
  • Nagrada za mladega dramatika: Varja Hrvatin za besedilo Vse se je začelo z golažom iz zajčkov (TSD)
  • Severjeva nagrada: Jette Ostan Verjup in Vladimir Vlaškalić
  • Nagrada za stvaritev študenta dramske igre:  Gaja Filač in Klemen Kovačič
  • Nagrada za najboljšo stvaritev v ljubiteljskem gledališču: Bojan Vister 
  • Igralsko odličje ZDUS “Marija Vera” za življenjsko delo: Marijana Becelj (priznanja Združenja dramskih umetnikov Slovenije)
  • Odličje ZDUS “Polde Bibič” za življenjsko delo: Aleš Jan (priznanja Združenja dramskih umetnikov Slovenije)
  • Igralsko odličje ZDUS “Duša Počkaj” za dveletno obdobje: Liza Marijina (priznanja Združenja dramskih umetnikov Slovenije)
  • Igralsko odličje ZDUS “Duša Počkaj” za dveletno obdobje: Blaž Setnikar (priznanja Združenja dramskih umetnikov Slovenije)
  • Odličje ZDUS “Marko Slodnjak” za dveletno obdobje: Tomi Janežič (priznanja Združenja dramskih umetnikov Slovenije)
  • Nagrada Sama Smerkolja: Sabina Cvilak
  • Nagrada Julija: Vesna Jevnikar
  • Dnevnikova nagrada: Matej Puc
  • Nagrada Tantadruj za življenjsko delo: Marija Vidau
  • Nagrada Tantadruj za igralsko stvaritev: igralec Jurij Drevenšek
  • Nagrada Tantadruj za predstavo v celoti: Šest oseb išče avtorja v režiji Paola Magellija in produkciji SNG Nova Gorica
  • Nagrada Tantadruj za gledališki dosežek: ekipa pod vodstvom režiserja Jake Ivanca in dramaturginje Ire Ratej za niz spletnih bralnih uprizoritev Cankarjevih dram v projektu Gledališče za maturo
  • Čufarjeva plaketa: Vozi, Miško! v priredbi in režiji Gregorja Čušina ter izvedbi igralske skupine pri Gledališču Toneta Čufarja Jesenice
  • Čufarjeva plaketa za posebne dosežke oziroma za najboljšo ansambelsko igro: Strasti, laži in maček v žaklju v režiji Milana Goloba
                                                                                                                                                                                                   
Pregled leta 2020: Oder