CZARNY PROTEST – Branje poezije v znamenju črne
Telo ni javna last, zato ima vsaka oseba pravico odločanja o njem!
Pred skoraj šestdesetimi leti je Simone de Beauvoir v kultnem delu Drugi spol zapisala: »Praktični razlogi, ki se navajajo kot ugovor proti uzakonitvi abortusa, so brezpredmetni; moralni razlogi pa so omejeni na star katoliški argument: zarodek ima dušo, ki ji s tem, ko jo brez krsta uničimo, zapremo vrata v raj«. A v zadnjih mesecih se zdi, kot da se vračamo nazaj v čas, ko je bil splav zločinsko dejanje, ženska in njeno telo pa last ne samo moškega, s katerim je bila v partnerski zvezi, ampak tudi celotne – patriarhalno usmerjene – družbe. Seveda je govora o nedavnih dogodkih na Poljskem, kjer so obravnavali predlog popolne prepovedi splava. Le ta je na Poljskem že tako dodobra reguliran, saj je trenutno dovoljen le v primeru posilstva in ko je ogroženo materino življenje. Vendar pa bi nov zakon abortus tudi v teh situacijah obravnaval kot nedopusten. To kar preveč spominja na doktorja Roya, ki ga v dotični knjigi omenja Simone de Beauvoir v navezavi na problematiko trdno zakoreninjene tradicije »moralnega« v patriarhalni družbi. Ta »dobro misleči« zdravnik je namreč v svoji knjigi iz leta 1943 označil abortus za zločinsko dejanje, ne zagovarja ga niti v primeru, ko je ogroženo življenje nosečnice in razglaša, da je popolnoma nemoralno izbirati med dvema življenjema – v skladu s tem predlaga, naj bo raje kot zarodek žrtvovana mati.
V soboto, 8. 10. 2016, se je lokal Pritličje v znak podpore Poljakinjam, ki so se te dni (skupaj z ogorčenimi ženskami mnogih držav) dvignile v protest, odel v črno. Kulturni ustvarjalci več generacij so stopili na oder in brali svoja dela, nekatera posvečena abortusu, druga le uporu proti nepravičnemu sistemu. Dogodek sta organizirala Julija Ovsec in Dejan Koban, na oder pa sta povabila še Natašo Velikonja, Sergeja Harlamova, Suzano Tratnik, Barbaro Korun, Urško Sterle in Katjo Gorečan, s katero je v plesnem performansu nastopila Tara Ferbežar Felgner. Vsi, ki so brali svoja dela, so ostro nastopili proti ukrepom, ki so jih želeli uvesti na Poljskem in pozvali k splošnemu uporu proti sistemu. Kot je v svoji kratki zgodbi zapisala Urška Sterle, je ravno strah tisto čustvo, ki ga sistem najraje spodbuja. Organizatorja pa sta ob koncu kratkega, a udarnega večera zatrdila, da se bodo s širjenjem propagande proti splavu in kratenjem drugih človeških pravic množili tudi tovrstni literarni večeri.
Do sobote je bil sicer sporni zakon na Poljskem zaradi množičnih protestov in odločitve v parlamentu zavrnjen, kar lahko razumemo kot delno zmago, a boj kljub temu še ni dobljen. Nazadnjaška miselnost se v zadnjem času namreč ni prerinila v ospredje le na severu. Tudi pri nas so 5. oktobra 2016 na fasadi Frančiškanske cerkve v centru Ljubljane pričeli predvajati propagandni video proti splavu. Video, ki prikazuje razvoj zarodka, močno vpliva na čustva mimoidočih ter posredno spodbuja občutke krivde pri ženskah, ki so bile zaradi takšnih ali drugačnih razlogov primorane opravljati abortus. Še bolj nedvoumen je napis na koncu posnetka, ki se glasi: »Odloči se za življenje!«. K prekinitvi predvajanja spornega posnetka so pozvale mnoge organizacije, pa tudi MOL in njen župan Zoran Jankovič. Dogajanje je v soboto na protestnem branju v svoji pesmi Vijačenje odlično povzel Dejan Koban z verzom: »Prepoved splava je tvoj edini kapital, s katerim lahko razsipaš.« Upajmo, da bodo ženske v Sloveniji odločno nastopile proti podobnim poskusom kršenja pravice upravljanja s svojim telesom in da ta verz ne bo postal realnost.
Zaključila bi še z mislijo, ki jo Eva Dolar Bahovec zapiše v spremni besedi h knjigi Drugi spol: »In vse, kar lahko storimo, je hoja v smeri osvoboditve, vers la libération, kot se glasi naslov zadnjega dela Drugega spola, ne pa projekcija »Ženske« kot domnevno pozitivne entitete, obložene s takšnimi ali drugačnimi atributi.«