15. 5. 2015 / Glasba

Epilog razkriva: SAZAS (in podobne kolektivke) dokazano krši zakone; je končno čas za temeljitejši premislek o področju avtorskih pravic?

Včerajšnja oddaja Epilog na POP TV je pod drobnogled vzela delovanje SAZAS-a, IPF-ja in AIPE, treh domačih avdio(-vizualnih) kolektivk. Delovanje vseh treh organizacij je že leta in leta sporno, o čemer pričajo številne podane ovadbe s strani najrazličnejših državnih organov (urad za preprečevanje korupcije, policija, urad za intelektualno lastnino …). Nepravilnosti in nelogičnosti se je v vseh teh letih nabralo za več knjig, na kar nakazuje tudi zgoraj omenjena edicija Epiloga. SAZAS si je tokrat ponovno nakopal dve kazenski ovadbi (med drugim direktor Matjaž Zupan osebno), IPF-ju pa celo grozi odvzem licence.

 

SAZAS si, kot monopolist na področju glasbenih avtorskih pravic, že leta povsem po svoje predstavlja delovanje kolektivke in interne demokracije. SAZAS-ov direktor Matjaž Zupan deli glasbenike na profesionalce in “rekreativce”, kar odražajo tudi njihove glasovalne pravice v društvo  (en “profesionalec” dvajset glasov, en “rekreativec” pa enega – to pravico določa glasbenikov zaslužek, kar pripelje do popolnega koruptivnega cikla, kjer pravila pišejo izključno “pogačarji”). Večino denarja, ki ga SAZAS pobere na trgu (tega je okoli 8 milijonov evrov), gre tako peščici glasbenikom (“profesionalcem”), medtem ko preostalih 99 % dobi, če sploh, bizarno majhna izplačila za svoja avtorska dela. Direktor Matjaž Zupan si poleg redne plače že leta izplačuje tudi honorarje za vsak sestanek, ki ga opravi (ena ura 150 €), visoke sejnine in večkratne nerealne dnevne potne stroške. SAZAS sicer vodi njegovo podjetje Stroka d. o. o., ki za letno delovanje porabi kar 3 milijone evrov (za milijon evrov letno nihče ne ve, kam gredo). Tudi strogo pravno nesporna dejanja nakazujejo na sumljive prakse, kot je recimo najemanje bivših agentov SOVE v namen zasledovanja svojih kritikov.

 

Glede na vse povedano in podkrepljeno z dokazi (glej oddajo Epilog) je očitno, da SAZAS, takšen, kot je, ne upravičuje kriterijev za nadaljnje delovanje, še posebej pa ne s to ekipo in njenim načinom dela. Upajmo, da je v Sloveniji končno napočil čas za temeljitejši premislek o področju avtorskih pravic, na kar že leta opozarjajo številni glasbeniki in producenti (Janez Križaj …), glasbeni publicisti (Ičo Vidmar …), pravniki in preostali člani zainteresirane javnosti.

 

Oddajo Epilog si oglejte na sledečem linku: http://www.24ur.com/novice/slovenija/dve-ovadbi-zaradi-sazasa.html

                    
Untitled 3