Pregled leta 2024: GLASBA
Leto 2024 je v glasbeni svet prikorakalo v kavbojskih škornjih – dobesedno. Če je Beyoncé presenetila z odkritjem svoje country plati, se je slovenska glasbena scena odločila, da bo največje presenečenje pripravila kar sama. V letu, ko so največje pop zvezde iskale navdih na rančih in v blišču hyperpopa, so Joker Out dokazovali, da lahko tudi slovenska glasba pohrusta velikanske zalogaje evropskega glasbenega kolača. In medtem ko je svetovna javnost še vedno poskušala razumeti, ali je country postal novi pop ali je pop postal novi country, je domača scena živahno plesala v svojem ritmu – od veteranov, ki so praznovali impresivne jubileje, do novih glasov, ki so vztrajno pisali svojo zgodovino slovenske glasbe.
Domača scena je bila v 2024 izjemno plodna tako za znane kot (še) manj znane ustvarjalke_ce. Siddharta je končno prišla do konca poti v X, kitarist BFM Gušti pa praznoval 40 let glasbenega ustvarjanja s spektakularnim koncertom v Križankah. 40 let delovanja so obeležili tudi NIET, Magnifico je v Tivoliju proslavil 30 let kariere s koncertom Magnifi30, Oto Pestner pa je svoj 60-letni jubilej okronal s koncertom s Simfoničnim orkestrom in Big bandom RTV Slovenija v Cankarjevem domu. Obiskali so nas veliki mednarodni izvajalci, kot so Rod Stewart, Sting in André Rieu, ter balkanske zvezde Crvena jabuka, Parni valjak in Riblja čorba.
Med domačimi izdajami so pozornost pritegnili AKA Neomi s čutno pop intimnostjo albuma Lepo se svetiš v temi, Fed Horses z mešanico alt-countryja in indie rocka v M.L.A.D., Koala Voice s punchy riffi v Auf Wiedersehen in Čao Portorož s kitarskimi valovi Designa. Masharik v Otrocih cvetja opomnijo na svobodnjaški duh »flower power« generacije, preveden v sodobno mešanico world music in soul-funka, ki namiguje, da vsi še vedno nosimo vsaj en venček na glavi, v Počakaj me LPS pa se vokalna nežnost prepleta z rahlo jazzovsko podlago, ki vabi, da si vzameš čas, upočasniš korak in resnično »počakaš« – tudi samega sebe.
Vazzovo PSIHO preveva energija uličnega rapa in srhljiva iskrenost, ki razgalja notranje boje in interpretira, kaj vse se lahko skriva v psihi današnjega človeka, SBO papostrežejo stemačnimi podtoni in surovo ekspresijo nemoči, ki zaradi svoje intenzivnosti poslušalko_ca postavi pred lastna notranja protislovja. Med zanimivimi glasbenimi odkritji lanskega leta vsekakor velja izpostaviti raperja Majkuna iz Novega mesta, ki je nastopil celo na slovesnosti ob deseti obletnici portala Fran v Atriju ZRC Sazu. Živahna je bila tudi koncertna scena, ki je gostila vse od tradicionalnega filharmoničnega festivala baročne glasbe do sodobneje obarvanih dogodkov, kot je Festival Indigo v Cukrarni.
Čudežni dečki skupine Joker Out ponovno izstopajo kot unikaten fenomen, kajti od svojega evrovizijskega nastopa naprej očitno jemljejo svoje ime dobesedno – iz Slovenije so namreč skočili »ven« ter slovensko glasbo in jezik širili po svetu s kar tremi mednarodnimi turnejami. Evropski turneji See You Soon, kjer so med drugim polnili dvorane tudi na Skandinavskem polotoku, je sledila poletna turneja (Summer Tour) po evropskih glasbenih festivalih – med njimi velja omeniti na primer festivale Exit, Sea Star in Sziget. Ker pa so poleg koncertiranja fantje lani izdali tudi nov album, Souvenir Pop,so češnjo na vrh torte dodali še s turnejo ob izdaji plate, kjer smo jih lahko slišali v razprodani Cvetki in mariborskem Štuku. V minulem letu so Jokerji skupno odšpilali kar 43 koncertov v neverjetnih 39 mestih in 21 državah. In to (v glavnem) v slovenščini.

Izstopajoči domači albumi (po izboru uredništva):
- AKA Neomi: Lepo se svetiš v temi
- Alo!Stari: Sem prii, nič ti neom!
- Capital Crew: CREW
- Čao Portorož: Design
- Dacho: Index
- Fed Horses: M. L. A. D.
- Gušti: Ljubezen osvobaja
- Ichisan: Saturnus (EP)
- Jet Black Diamonds: Sladki Problemi
- Joker Out: Souvenir Pop
- Koala Voice: Auf Wiedersehen
- LPS: Počakaj me
- Majkun: Turkizen
- Masharik: Otroci cvetja
- Mirko Grozny: ATILA 1.0: 2008, ATILA 2.0: Dobrodošlo na Vzhodu
- PTČ: BOMO BOMO
- Sajkoslav: SAJKOSFERA
- SBO: Nemoč
- Siddharta: X
- Tunja: Kolajna
- Vazz: PSIHA
Izstopajoči domači dogodki:
- 9. filharmonični festival baročne glasbe
- 32. mednarodni glasbeni cikel Mladi virtuosi
- André Rieu v Stožicah
- Crvena jabuka – koncert ob 40-letnici (Cvetličarna)
- Festival Indigo (Cukrarna)
- Gušti – koncert ob 40-letnici (Križanke)
- Joker Out – koncert ob 50-letnici Poli (Ptuj)
- Kino Šiška x Mladina: KLEMEN KLEMEN + Dubzilla
- Klubska turneja Zmelkoow
- Laibach – turneja Love is still alive
- Magnifico – Magnifi30, koncert ob 30-letnici (Tivoli)
- NIET – koncert ob 40-letnici (Križanke)
- Oto Pestner – koncert ob 60-letnici, Simfonični orkester in Big band RTV Slovenija (Cankarjev dom)
- Parni Valjak v Ljubljani in Mariboru
- Riblja čorba – 45 let (festival Lent, Maribor)
- Rod Stewart v Stožicah
- Sting v Stožicah
Ko pa se ozremo preko meja, je bilo leto 2024 v znamenju žanrskih eksperimentov in nepričakovanih preobratov. Pop velikanke, kot sta Ariana Grande (Eternal Sunshine) in Billie Eilish (Hit Me Hard and Soft), so postregle s čustveno nabitimi, žanrsko neukročenimi albumi, medtem ko je Taylor Swift s ploščo The Tortured Poets Department utrdila svoj status lirične mojstrice. Beyoncé je z albumom Cowboy Carter združila country, blues in futuristične produkcijske prijeme, medtem ko je Charli XCX s svojo energično, hyperpop mojstrovino brat upravičila svoj status glasbene upornice in popolnoma prevzela internet. Poletje 2024 je tako postalo brat summer, zelena pa je dobila nov odtenek brat green. Vzporedno sta Clairo (Charm) in Michael Kiwanuka (Small Changes) skozi intimne, dušo božajoče refleksije raziskovala lepoto in bolečino življenja.

Nick Cave & The Bad Seeds (Wild God) so predstavili temačno poetično mojstrovino o veri in odrešitvi, medtem ko sta Pearl Jam (Dark Matter) in Opeth (The Last Will and Testament) s surovim in progresivnim zvokom razmišljala o eksistencialnih vprašanjih. John Cale je z avantgardno ploščo POPtical Illusion izzival poslušalce, Khruangbin (A LA SALA) pa so občinstvo popeljali na hipnotično zvočno popotovanje.
David Gilmour (Luck and Strange) in Lenny Kravitz (Blue Electric Light) sta z introspektivnimi albumi pokazala svojo mojstrsko sposobnost ustvarjanja brezčasnih zvočnih pokrajin. Umetniki, kot so palestinski Saint Levant (DEIRA) in avstralski Royel Otis (PRATTS & PAIN), so sodobni glasbi vdahnili kulturno bogastvo in združili globalne vplive s sodobno estetiko. Industrijske in metal ikone, kot je Ministry (HOPIUMFORTHEMASSES), ter eksperimentalisti, kot so The The (Ensoulment), so raziskovali teme distopije, identitete in odpornosti, kar je poudarilo težnjo leta po globokem pripovedovanju.
Taylor Swift je še naprej kraljevala na Spotifyju, kjer si je prvo mesto delila z izvajalci, kot so The Weeknd, Bad Bunny in Drake. Koncertno dogajanje so zaznamovale tudi turneje legend, kot so AC/DC, The Rolling Stones in Metallica, ki dokazujejo, da so leta res samo številka (četudi včasih precej visoka).
Izstopajoči tuji albumi (po izboru uredništva):
- Abby Sage: The Rot
- Adrianne Lenker: Bright Future
- Ariana Grande: Eternal Sunshine
- Beach Vacation: Let Go
- Beyoncé: Cowboy Carter
- Billie Eilish: Hit Me Hard and Soft
- Charli XCX: brat
- Clairo: Charm
- David Gilmour: Luck and Strange
- Ezra Collective: Dance, No One’s Watching
- Great Gable: Small Fry
- John Cale: POPtical Illusion
- Kendrick Lamar: GNX
- Khruangbin: A LA SALA
- Lenny Kravitz: Blue Electric Light
- L’Impératrice: Pulsar
- Ministry: HOPIUMFORTHEMASSES
- Michael Kiwanuka: Small Changes
- Nick Cave & The Bad Seeds: Wild God
- Opeth: The Last Will and Testament
- Palace: Ultrasound
- Pearl Jam: Dark Matter
- Pet Shop Boys: Nonetheless
- Pity Party (Girls Club): even though i can’t sleep…
- Royel Otis: PRATTS & PAIN
- Sabrina Carpenter: Short n’ Sweet
- Saint Levant: DEIRA
- Taylor Swift: The Tortured Poets Department
- The Cure: Songs of a Lost World
- The The: Ensoulment
- Vampire Weekend: Only God Was Above Us
Najbolj odmevne turneje:
- AC/DC – Power Up Tour
- Bad Bunny – Most Wanted Tour
- Beyoncé – Renaissance World Tour
- Billie Eilish – Happier Than Ever, The World Tour
- Bruce Springsteen and the E Street Band – 2023–2024 Tour
- Charli XCX – Crash: The Live Tour
- Coldplay – Music of the Spheres World Tour
- Harry Styles – Love On Tour
- Madonna – The Celebration Tour
- Metallica – M72 World Tour
- Olivia Rodrigo – Guts World Tour
- Sabrina Carpenter – Emails I Can’t Send Tour
- Taylor Swift – The Eras Tour
- The Rolling Stones – Hackney Diamonds Tour
- The Weeknd – After Hours til Dawn Tour
Najbolj predvajane_i izvajalke_ci na Spotifyju: Taylor Swift, The Weeknd, Bad Bunny, Drake, Billie Eilish, Travis Scott, Peso Pluma, Kanye West, Ariana Grande, Feid.
Smrti
Glasbena industrija se je v letu 2024 poslovila od mnogih pomembnih ustvarjalk_cev. Med njimi so pevec in igralec David Soul, country zvezda Toby Keith, nekdanji vodja skupine The Raspberries in avtor uspešnice »All By Myself« Eric Carmen, kitarist skupine The Allman Brothers Band Dickey Betts, producent Steve Albini, pa tudi Sérgio Mendes, brazilski glasbenik, ki je populariziral bossa novo, Frankie Beverly, pevec R&B in vodja skupine Maze, Tito Jackson, ustanovni član skupine The Jackson 5, jazzovski saksofonist in skladatelj Benny Golson, ikonični country glasbenik Kris Kristofferson, Phil Lesh, basist in soustanovitelj skupine The Grateful Dead, Quincy Jones, legendarni producent in skladatelj, Bob Bryar, nekdanji bobnar skupine My Chemical Romance, oboževalce skupine One Direction pa je pretresla nepričakovana smrt Liama Payna.
Leto 2024 je dokazalo, da glasba prav zares ne pozna meja – naj bo to Joker Out, ki so slovensko glasbo ponesli po Evropi, Beyoncé, ki se je podala na področje country glasbe, ali občinstvo, ki je sprejelo vse bolj žanrsko fluidno glasbeno pokrajino. Od nabito polnih prizorišč do pretočnih rekordov, od žanrsko raznolikih albumov do turnej, kjer se niso lomila le srca, temveč tudi šparovčki – ne glede na to, ali si lokalna skupina z velikimi (uresničenimi) sanjami ali globalna superzvezda, ki poskuša nekaj novega, v večno razvijajočem se svetu glasbe je vedno prostor za inovacije. V glasbi je navsezadnje edina konstanta sprememba – in včasih ima ta sprememba tudi izrazito slovenski prizvok.
Lektorirala: Tajda Liplin Šerbetar