Prevarant s Tinderja (The Tinder Swindler)
Režija: Felicity Morris Nastopajo: Simon Leviev, Cecilie Fjellhøy, Pernilla Sjoholm, Ayleen Charlotte Datum izida: 2. februar 2022 (Netflix) Ocena: 7
Februarja smo na Netflixu dobili dokumentarec o prevarantu Simonu Levievu (rojenem Shimon Hayut), ki je žrtve iskal na zmenkarski aplikaciji Tinder. Podobno kot serija Inventing Anna o lažni dedinji Anni Delvey je postal hitra uspešnica.
Osrednji lik dokumentarca je potoval po Evropi pod pretvezo, da je sin diamantnega mogula Leva Levieva. Pripovedi treh žrtev nam razkrijejo njegov pristop: na Tinderju spozna žensko, ki jo pelje na več ekstravagantnih zmenkov in jo obdaruje, vse z denarjem prejšnje žrtve. Po določenem času se začne pretvarjati, da je v resnih težavah in nima dostopa do financ. Žrtev temu nasede in mu začne nakazovati denar. Simon z zahtevami ali (če ne gre zlepa) z grožnjami ne odneha, dokler si žrtev ne nakoplje resnih dolgov.
Najprej spoznamo zgodbo Norvežanke Cecilie, samooklicane strokovnjakinje za Tinder. Oseba, za katero se izdaja Simon, po rezultatih iskanja na Googlu obstaja, kar hitro odpravi kakršno koli sumničavost »strokovnjakinje«. Izriše nam Simonovo formulo: začne se z darili, obiski, naglim povabilom k skupni vselitvi, konča pa s krvavimi slikami ogroženega »mogula« in njegovega telesnega stražarja. Ker Simon ne more do financ, potrebuje pomoč in Cecilie ni ne prva ne zadnja, ki temu nasede.
Naslednja Simonova znanka je Švedinja Pernilla, ki se že zdi manj naivna. Odnos med njo in Simonom ostane zgolj prijateljski, pridruži se mu na različnih luksuznih žurerskih destinacijah, razplet pa je enak kot pri Cecilie.
Da v tretje ne gre rado, ugotovimo pri zadnji pripovedovalki, Ayleen iz Amsterdama, ki je Simona sicer spoznala pred Cecilie in Pernillo. Na točki, ko so z Levievom seznanjeni mediji in ga išče celo Interpol, postane dokumentarec bolj triler. Lov se napeto stopnjuje, sam vrh pa nas pusti mlačne. Prikazan je prolog, ki gledalca seznani s trenutnim položajem Simona Levieva. Po tretjini odslužene kazni je ta na prostosti in se loteva novih spletk, pri čemer si spet pomaga s Tinderjem (kmalu po izidu filma mu je sicer bil odvzet dostop do večjih platform za spletne zmenke).
Ženske, ki so se izpostavile, so se zavedale neizogibnega pogroma, ki mu na koncu res niso ušle. To ne spremeni dejstva, da podana slika razkriva površinskost vrednot obravnavanega tipa udeležencev spletnih zmenkarij.
Zagovor, ki kritikom pod nos vrže dobrodelnost in sočutje zaskrbljenih žrtev, je skrajno patetičen. Čeprav žrtve ostajajo žrtve, so bile pripravljene pomagati domnevnemu milijarderju, kar lahko prej kot za empatičen vzgib označimo za preprosto neumnost. Kljub vsemu je to, da so se dotične prevaranke izpostavile, terjalo pogum in je hvalevredno. Z njimi dobimo uvid v pričakovanja in delovanje določenega tipa uporabnika Tinderja. Dokumentarec nazorno prikaže pasti, ki jih tovrstni uporabnik nastavlja, in verjetno bo marsikdo po ogledu bolj pazljiv.
Zgodba, ki bi, če ne bi bila resnična, na ekranu delovala zlajnano in za lase privlečeno, reflektira grdo sliko trenutnega stanja socializacije preko spleta. Tri pripovedi žrtev, zastavljene v stilu kramljanja ob kavi, gledalcu poustvarijo delovanje prevaranta, ki preži na nič hudega sluteče privrženke idealov potrošništva.
Lektorirala: Tjaša Liplin Šerbetar