8. 1. 2022 / Film/TV

Pregled leta 2021: Film/TV

Tako kot 2020 se je tudi leto 2021 v precejšnji meri odvijalo v znamenju še vedno trajajoče epidemije, kljub temu pa je vsesplošna filmska in televizijska produkcija v preteklem letu dobila zaznaven zagon. Poleg najbolj praktičnih in prikladnih platform za dostop do filmov in serij (Netflix, Amazon Prime, HBO, Hulu idr.) so se začele počasi ponovno odpirati in privabljati obiskovalce tudi kinodvorane, v živo pa se je izvedlo tudi čedno število pomembnih filmskih festivalov.

Za slovensko filmsko produkcijo se je leto začelo zelo uspešno z zmago kratkega filma Sestre režiserke Katarine Rešek – Kukle na mednarodnem festivalu kratkega filma v Clermont-Ferrandu. V okviru Festivala slovenskega filma sta blestela Prasica, slabšalni izraz za žensko (Tijana Zinajić) ter Inventura Darka Sinka, ki sta prejela vesni za najboljši film in najboljšo režijo, Badjurovo nagrado za življenjsko delo na področju filmskega ustvarjanja pa je letos prejela Emilija Soklič, inovatorka in inženirka filmskega zvoka. V kontekstu slovenskega filma moramo omeniti vsaj še Sanremo Miroslava Mandića, ki se je predvajal po mednarodnih filmskih festivalih in je slovenski kandidat za mednarodnega oskarja v letu 2022.

Sicer pa je leto 2021 v precejšnji meri služilo kot obsežen zamudni termin, na katerem so luč sveta uzrli blockbusterji, ki so bili leto pred tem zaradi epidemije in posledično oteženih snemalnih pogojev preloženi. Med njimi izstopajo najnovejši Bondov film Ni čas za smrt/No Time to Die (Cary Joji Fukunaga), Villeneuvova znanstvenofantastična pustolovščina Dune: Peščeni planet, Disneyeva Cruella (Craig Gillespie), drugi del grozljivke Tiho mesto 2/A Quiet Place II (John Krasinski) ter Marvelovi visokoproračunci Črna vdova/Black Widow (Cate Shortland), Venom: Let There be Carnage (Andy Serkis), Večni/Eternals (Chloé Zhao) in Spider-man: Ni poti domov/Spider-man: No Way Home (Jon Watts). Podobno se je godilo tudi grozljivkam Zloben/Malignant (James Wan), Priklicano zlo 3: Kriv je Satan/The Conjuring: The Devil Made Me Do It (Michael Chaves) in Antlers (Scott Cooper), ki so jih iz predlanskega prestavili globoko v lansko leto.

Sicer pa je bilo 2021 filmsko zelo produktivno leto, v katerem je nastal nabor odličnih, spodobnih in nekoliko težje prebavljivih kinematografskih produktov. Od polomij, kakršni sta Snyderjev zombie-apocalypse šund Army of the Dead in Siin Music s skrajno nerealističnim prikazom avtizma, do povsem gledljivih in celo odličnih filmskih proizvodov, kot je npr. večkrat nagrajen korejsko-ameriški film Minari (Lee Isaac Chung), oskarjev nominiranec za najboljši tujejezični film, nekoliko odbit film Annette (Leos Carax), zgodovinska drama Ridleya Scotta Poslednji dvoboj/The Last Duel, prenovljeni arturjanski Zeleni vitez/The Green Knight (David Lowery) ter moderen vestern Jane Campion The Power of the Dog. Bo Burnhamov special Inside je s humorjem in žalobnostjo povzel resničnost zaprtega življenja v času obstoječe epidemije. Vsesplošno hvaljeni sta bili tudi biografska drama Spencer (Pablo Larraín) in Almodóvarjevi Vzporedni materi/Parallel Mothers.

Streaming platforme so v polnem zagonu proizvodnje nadaljevank. Povsem spodoben predstavnik fantazijskega žanra je Netflixov Shadow and Bone (Eric Heisserer), odlične kritike je prejela animirana serija Arcane (Christian Linke, Alex Yee) nekaj prahu pa sta dvignila tudi 2. sezona serije The Witcher (Lauren Schmidt) ter Amazonova najnovejša pridobitev The Wheel of Time (Rafe Judkins), adaptacija kultne romaneskne serije Roberta Jordana. Netflixova Služkinja/Maid (Molly Smith Metzler) razkriva bolečo in ranljivo tematiko bega pred nasilnim razmerjem in boja za skrbništvo. Največ zanimanja in pozornosti pa je v lanskem letu zagotovo vzbudila Netflixova okrutno realistična južnokorejska nadaljevanka Igra lignja/Squid Game (Hwang Dong-hyuk), ki je s svojo distopično in obenem zelo aktualno tematiko obnorela gledalce po vsem svetu.

Liffe je vodomca za najboljši film podelil prvencu iranskega režiserja Panaha Panahija Pohodi plin!/Hit the Road, na mednarodnih festivalih pa so slavo želi tudi Nesrečni fuk ali nori pornič (Radu Jude), zmagovalec Berlinala, Titan/Titane(Julie Ducournau), ki je zmagal na festivalu v Cannesu ter francoska drama Dogodek/L’Événement (Audrey Diwan), ki je prejela beneškega zlatega leva. V ospredju sta bili tudi nova umetnina Wesa Andersona Francoska depeša/The French Dispatch in film Drive My Car (Rjusuke Hamaguči), posnet po kratki zgodbi Harukija Murakamija.

Skratka, filmska industrija si je po nekoliko mirnejšem koronavirusnem obdobju precej dobro opomogla, saj je bilo leto 2021 na področju filmske produkcije več kot plodno.

Za konec pa je tu še seznam desetih najboljših filmov leta 2021 po izboru Koridorjevih piscev:

1. Dune: Peščeni planet
2. Francoska depeša
3. Minari
4. Zeleni vitez
5. Mala mama
6. Dežela nomadov
7. Igra lignja
8. Drive My Car
9. Najbolj grozen človek na svetu
10. Arcane

Svoje sezname najboljših filmov preteklega leta so prispevali: Ela Božič, Vanja Gajić, Tim Januška, Ana Jarc, Zala Julija Kavčič, Lara Lovrič, Tinkara Uršič Fratina in Lana Zorko.