Pregled leta 2018: Film/TV
Začetek filmskega leta 2018 je močno zaznamoval konec preteklega: producentski magnat Harvey Weinstein se po razkritju dolgoletnih spolnih zlorab še zmeraj utaplja v tožbah. Rezultat omenjenega škandala je nekakšna čistka, ki se ne tiče le Hollywooda: ozaveščenost o pogostosti tovrstnih prekrškov in ukrepanje proti njim se je razširilo po vsej Ameriki. Za Kevina Spaceya je to pomenilo hud udarec, saj je obtožbam, podobnim tistim, naperjenim proti Weinsteinu, sledil njegov izrez iz filma Ves denar sveta (All the Money in the World, rež. Ridley Scott). Tako so se mu morebiti izmaknile številne nominacije za stransko moško vlogo, ki jih je bil na koncu deležen Christopher Plummer. Oskar se mu je resda izmuznil, toda to ni držalo za Guillerma del Tora, čigar Oblika vode (The Shape of Water) je bila prepoznana kot najboljši film leta. Z izjemo oskarjev, ki so se odvili 4. marca, je kronološki pregled pomembnejših filmskih festivalov, nagrad in glavnih nagrajencev sledeč:
– Zlati globus za najboljšo dramo: Trije plakati pred mestom (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri, rež. Martin McDonagh) 7. januar
– Zlati globus za najboljšo komedijo ali muzikal: Lady Bird (rež. Greta Gerwig) 7. januar
– Zlati medved (Mednarodni berlinski filmski festival): Touch Me Not (rež. Adina Pintilie) 15.–25. februar
– Zlata palma (Filmski festival v Cannesu): Tatiči (Manbiki kazoku, rež. Hirokazu Koreeda) 8.–29. maj 2018
– Zlati lev (Mednarodni beneški filmski festival): Roma (rež. Alfonso Cuaron) 28. avgust – 7. september
Ponudniki vsebin na zahtevo (denimo Netflix ali HBO) so iz leta v leto močnejši; kljub dejstvu, da so bili poletni blockbusterji leta 2018 15 % bolj dobičkonosni kot leto poprej (z več kot dvema milijardama dolarjev prihodka je film Maščevalci: Brezmejna vojna najdonosnejši), pričenjajo resno konkurirati Hollywoodu. Steven Spielberg je filme, ki jih izdaja Netflix, obsodil kot nevredne morebitnih nominacij za oskarje, poleg tega so bili izločeni iz filmskega festivala v Cannesu. Čeprav sta se leta 2017 filma Okja (Joon-ho Bong) in Zgodbe družine Meyerowitz (The Meyerowitz Stories, rež. Noah Baumbach) potegovala za zlato palmo, je od leta 2018 v veljavi pravilo, da mora biti film, ki tekmuje v Cannesu, deležen najmanj enotedenskega predvajanja v francoskih kinih. Zaradi tega pogoja se Netflix z omenjenega festivala do nadaljnjega umika.
Popularnost Netflixa in njemu podobnih ponudnikov narašča tudi pri nas, kar botruje priljubljenosti nanizank. Izpostaviti velja serije Živi mrtveci (The Walking Dead), Westworld in Black Mirror: Bandersnatch.
Pri 82. letih je legendarni Robert Redford s filmom Starec in pištola (The Old Man & the Gun, rež. David Lowery) naznanil odhod v pokoj. Na drugačen način so se poslovili italijanski režiser Bernardo Bertolucci, stripovski ustvarjalec Stan Lee ter igralec Burt Reynolds: prvi je preminil v 77., drugi v 95., tretji pa v 82. letu starosti. Vsi so imeli besedo pri pisanju filmske zgodovine. Poslovili sta se tudi dve veliki imeni slovenskega filma: v 96. letu starosti Demeter Bitenc in v 95. letu Štefka Drolc.
Leto 2018 je bilo za slovensko filmsko produkcijo uspešno. Po podatkih Slovenskega filmskega centra je bilo posnetih 23 celovečernih (14 igranih in 9 dokumentarnih) filmov. Izpostaviti gre nekaj naslovov:
– Posledice Darka Štanteta so na Festivalu slovenskega filma pobrale 3 vesne (med drugim za najboljšo režijo in pa nagrado FIPRESCI),
– takisto število vesen je prejel tudi film Urše Menart Ne bom več luzerka (tudi vesno za najboljši celovečerni film),
– Igram, sem Miroslava Mandića,
– Zgodovino ljubezni Sonje Prosenc (vesna za najboljšo fotografijo),
– in mladinski film Zimske muhe Olma Omerzuja (nagrada za režijo na filmskem festivalu v Karlovih Varih, češki kandidat za tujejezičnega oskarja, priznanje Franceta Brenka za izjemne dosežke na področju filmske kulture).
V preteklem letu smo v kinematografih lahko videli tudi dva glasbena dokumentarca: Pero Lovšin – ti lahko! (rež. Jani Sever) in Poj mi pesem (rež. Miran Zupanič) o glasbeni poti Vlada Kreslina.
Badjurovo nagrado za življenjsko delo je prejel režiser in scenarist Tugo Štiglic.
Najbolj gledan slovenski film leta 2018 je Gajin svet Petra Bratuše, ki si ga je ogledalo več kot 59 tisoč gledalcev.[1] Na drugem mestu mu z nekaj več kot 5000 gledalci sledijo Posledice. Razkorak med najbolj gledanim slovenskim filmom in ostalimi je torej ogromen. Zato se za trenutek velja pomuditi pri teh številkah in jih poskušati nekoliko osmisliti. Na prvi pogled lahko sklepamo, da domači (ko)produkciji v kinematografe v lanskem letu (če se časovno omejimo) ni uspelo pritegniti občinstva. A ta sklep je vprašljiv – slovenski filmi na 29. LIFFu (Ne bom več luzerka, Zgodovina ljubezni, Zimske muhe) so bili namreč vzorno obiskani; še več, Ne bom več luzerka je zaradi razprodanih projekcij in velikega zanimanja dobila še dodatno projekcijo (in posebno omembo žirije pri nagradi vodomec). Do neke mere torej obstaja diskrepanca med redno distribucijo in festivalskimi projekcijami, pa še ta ugotovitev je relativna. Festival slovenskega filma v Portorožu bi si zagotovo želel boljšega obiska … A o takšnih in drugačnih vzrokih morda kdaj drugič v kakšnem drugem formatu.
Dodatna sredstva, ki jih je Ministrstvo za kulturo tik pred novim letom vendarle dodelilo Slovenskemu filmskemu centru, (v)zbujajo upanje, da bo leto 2019 na filmskem področju še bolj plodno. Tako po številu in kvaliteti filmov kot tudi polnih kinodvoranah.
Seznam najboljših filmov leta 2018 po izboru sodelavcev Koridorjevih sodelavcev in sodelavk*:
- Najljubša (The Favourite, rež. Yorgos Lanthimos)
- Črni KKKlanovec (BlacKKKlansman, rež. Spike Lee)
- Podedovano zlo (Hereditary, rež. Ari Aster)
- Hladna vojna (Cold War, rež. Pawel Pawlikowski)
- Otok psov (Isle of Dogs, rež. Wes Anderson)
- Hiša, ki jo je zgradil Jack (The House that Jack Built, rež. Lars von Trier)
- Uničenje (Annihilation, rež. Alex Garland)
- Suspiria (rež. Luca Guadagnino)
- Mandy (rež. Panos Cosmatos)in Vrhunec (Climax, rež. Gaspar Noé)
- Tatiči (Shoplifters, rež. Hirokazu Koreeda)
*Svoje sezname najboljših filmov preteklega leta so prispevali: Evelin Bizjak, Krisitan Božak Kavčič, Blaž Cotman, Žiga Fabjan, Gal Jerman, Martin Justin, Urban Leskovar, Rina Pleteršek, Miha Veingerl in Aljaž Vogrin.
[1] Podatek za 21. 12. 2018; pridobljeno dne 17. 1. 2018 s spletne strani https://siol.net/trendi/film/to-je-dalec-najbolj-gledan-slovenski-film-letosnjega-leta-486090.